@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021407, author = {浦, 正広 and 山田, 雅之 and 遠藤, 守 and 宮崎, 慎也 and 安田, 孝美 and URA, Masahiro and YAMADA, Masashi and ENDO, Mamoru and MIYAZAKI, Shinya and YASUDA, Takami}, issue = {474}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. MVE, マルチメディア・仮想環境基礎}, month = {Mar}, note = {バルーンアートは細長いバルーンにより様々な形状を制作する造形である.著者らはこれまでに1本のバルーンからなるバルーンアートについて,グラフ理論による構造解析手法と,それに基づく制作支援システムを提案している.また,複数本のバルーンを用いたバルーンアートについても,バルーンを1本ずつに分解して考えることで解析手法が応用できることを確認している.しかしながら,知識のないものがバルーンを複数本に分解して考えることは容易ではない.そこで本論文では,バルーンアートの構造を定義したグラフを,制作に必要な最小の本数に分割する手法を提案する.提案手法を実際のバルーンアート作品に適用し,その有効性を確認する., Abstract Balloon modeling is the artistic technique of twisting balloons into various shapes‥ We have proposed a method for analyzing structure of balloon modeling made by one balloon based on graph theory, and developed a system for supporting balloon modeling making base on the method previously. We also have confirmed that the method is applicable in balloon modeling made by multiple balloons by separating balloons into one at a time. In this paper, we propose a method for separating a graph which is defined as a structure of balloon modeling into the minimum number that is needed for making.}, pages = {295--300}, title = {複数本バルーンにより構成されるバルーンアートの構造解析(アート・ゲーム,メディア・コミュニケーションの品質と福祉,及び一般)}, volume = {112}, year = {2013} }