@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021408, author = {植田, 将基 and 久原, 政彦 and 遠藤, 守 and 山田, 雅之 and 宮崎, 慎也 and 岩崎, 公弥子 and 安田, 孝美 and UEDA, Masanori and KUBARA, Masahiko and ENDO, Mamoru and YAMADA, Masashi and MIYAZAKI, Shinya and IWAZAKI, Kumiko and YASUDA, Takami}, issue = {109}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. MVE, マルチメディア・仮想環境基礎}, month = {Jun}, note = {近年,若者が科学技術に関心を持たなくなる「理科離れ」が進み,その影響を受けて技術者不足が叫ばれており,技術者育成における科学教育の重要性が再認識されている.そうした背景から科学教育支援の一端として,タブレット端末による電気を学ぶアプリを開発し小中学生を対象に「電気を学ぶワークショップ」を実施した.この取り組みの中で,見えないものである電気を「見える化」した点に児童が関心を寄せたことから,身の回りにある様々な事象の潜在的情報を可視化し出力できるようになる手段を提供することで,科学的関心を集めることが期待できると考えられる.そこで,本研究では組み込み機器とスマートデバイスを用いて,複数のモジュールを自由に組み合わせるだけで電子工作できる教材フレームワークを提案する., In late years it became remarkable that a youth was not interested in technology. Therefore lack of engineer advances, and importance of the science education is realized again. From such a background, we developed application to learn the electricity with the tablet terminal as one end of the science education support and carried out "the workshop which could learn electricity" for elementary and middle students. In this workshop, the point that visualized the electricity which we could not see attracted the interest of many children. Therefore, we visualize various information, and it is thought that we can gather scientific interest by offering the means that can output it. In this study, we suggest the teaching materials framework that can design the electronic circuit simply by connecting an input and output module using by embed system and Android.}, pages = {29--32}, title = {タブレット端末との連携を考慮した電子工作教材フレームワークの提案と試作(応用,人工現実感)}, volume = {113}, year = {2013} }