@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021604, author = {中田, 晋平 and 養安, 元気 and 菅谷, みどり and 山本, 修一郎 and 倉光, 君郎 and NAKATA, Shinpei and YOAN, Motoki and SUGAYA, Midori and YAMAMOTO, Shuichiro and KURAMITSU, Kimio}, issue = {174}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. DC, ディペンダブルコンピューティング}, month = {Jul}, note = {近年,ソフトウェアシステムは我々の社会基盤に広く浸透し,システムの障害は大きな経済的損失だけでなく,我々の社会生活に困難を与える.このような事態を避けるため,多くの,信頼性が重要視されるシステムでは,障害から復旧するための障害対応を備えており,障害発生時に障害対応を実行することで,被害を最小化する努力が行われている.しかし,これらの対応が正しく動作せずに障害が長期化する事例が報告されており,障害対応に含まれる二次リスクへの対応も十分に検討される必要がでてきている.本論文では,実際の障害対応例を対象に二次リスク検討を行い,二次リスク検討およびその保証に関する経験を報告する., Recently, many parts of our daily life depend on software system. Therefore, the failure of such system results in not only economical loss of service provider but also influence on our daily life. To avoid this disastrous situation, service provider provides a solution, recovery preparation against system failures. However, there are some failure reports of the system failures that have fails of these recovery process fails its execution. This is because there is less consideration of potential secondary risks of recovery processes. In this paper, we propose to discuss and assure that the recovery process correctness., IEICE Technical Report;DC2012-19}, pages = {13--18}, title = {障害対応ワークフローに起こる二次リスクの保証事例の報告}, volume = {112}, year = {2012} }