@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00021688, author = {王, 佳な and 野田, 雅文 and 高橋, 友和 and 出口, 大輔 and 井手, 一郎 and 村瀬, 洋 and WANG, Jiani and NODA, Masafumi and TAKAHASHI, Tomokazu and DEGUCHI, Daisuke and IDE, Ichiro and MURASE, Hiroshi}, issue = {457}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. MVE, マルチメディア・仮想環境基礎}, month = {Feb}, note = {近年,旅行情報を調べるためにWeb上の様々なサービスが広く活用されている.例えば,写真共有サイトPanoramioでは,ユーザは大量の写真を地図と関連付けて閲覧することができる.しかしながら, Panoramioでは大量の写真を地図上に配置しただけで,ユーザが望む情報が得られるとは限らない.そこで,我々は大勢の人々が注目した場所の風景を,旅行を計画するユーザに対して直感的に分かりやすく表現した地図として「観光マップ」を提案してきた.観光マップでは,指定された任意の地域内で撮影された写真を山や町などといった風景カテゴリに分類し,そこで大勢の人々が注目した風景のカテゴリをアイコンによって地図上に表現する.また,各地域において注目された風景の写真を併せて表示する.本報告では,観光マップの有用性を評価する目的で行ったアンケート調査の結果について述べる.この調査の結果,旅行を計画するユーザにとって観光マップが有用であることが確認できた., In recent years, to search travel information, many kinds of services available on the Web are used widely. For instance, on a photo-sharing website Panoramio, users can browse photos arranged on a map. However, simply arranging a large number of photos may not match a user's purpose, especially when travelling. Therefore, we have previously proposed a "Sight-seeing Map", on which the landscapes to which many people pay attention can be intuitively understood by users who plan to travel. On the Sight-seeing Map, photos taken in an arbitrary specified region are classified by scenery categories such as mountain and city, and then a scenery category to which a majority of photos are classified is selected to represent the region, and displayed on the map as an icon. Also actual photos in the region are shown on the Sight-seeing Map. The usefulness of the Sight-seeing Map was confirmed through a questionnaire, for people who wish to plan a travel., IEICE Technical Report;IE2010-172, MVE2010-160}, pages = {153--158}, title = {Web上の大量の写真を画像分類して提示する観光マップの提案(五感メディアの品質,コミュニケーションデザイン,画像符号化,食メディア,一般)}, volume = {110}, year = {2011} }