@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00023633, author = {園田, 正 and SONODA, Tadashi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は経済学分野(ミクロ経済学、マクロ経済学、計量経済学、応用経済学)を対象として、本学経済学部における専門教育の実施状況を説明し、その意義を考察する。本学経済学部は、基礎的分析力と自主的探求力を教育目標として掲げ、その達成のために、数学・統計学の基礎を身に着けた後に専門基礎科目を履修し、そのうえで専門科目(講義科目と演習科目)を履修するカリキュラムを組んでいる。経済学の専門教育としての意義は、学生が求める経済学の知識と理解のレベルにより異なる。社会人の常識のレベルを求める学生には、消費活動において知識や理解を生かして充実した日常生活・社会生活を送れるようになるという意義、一般職業人(典型的には経営・財務・企画・営業などの業務に携わる大学卒業者)のレベルを求める学生には、業務上の的確な判断力を向上させるという意義、経済に関する専門職・研究者を目指すレベルを求める学生には、高度な理論・実証分析を学ぶための素地を作るという意義があると考えられる。このような意義を考慮するとき、学部レベルでの専門教育をなくせば、専門科目として経済学を学ぼうとする学生に深刻な損失を与えると考えられる。, Focusing mainly on microeconomics, macroeconomics, econometrics, and applied economics, this article explains the implementation of the specialized education of economics at the School of Economics, Nagoya University, and examines its significance. The school has educational goals of enhancing basic analytical ability and voluntary exploration ability. To achieve these goals, the school has formulated a curriculum in which students first learn introductory mathematics and statistics, before taking basic specialized courses and then specialized courses (including lectures and seminars). The significance of economics as specialized courses may differ depending on the levels of knowledge and understanding of economics needed by students. Knowledge and understanding of economics help students who need economics as a common sense of being members of society enjoy consumption activities in daily and social life. Such knowledge and understanding enhance the ability of students who need economics as non-academic professionals to make accurate judgments in business activities as well as help students who need economics as academic professionals prepare for learning theoretical and empirical analyses at graduate schools. Given the significance of economics, students who wish to learn economics as a part of their specialized courses might suffer serious consequences without the availability of these courses at the undergraduate level.}, pages = {5--15}, title = {名古屋大学経済学部における経済学の専門教育としての意義}, volume = {17}, year = {2017} }