@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00023634, author = {佐久間, 淳一 and SAKUMA, Junichi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {日本の大学は、今、政府の緊縮財政と18歳人口の減少のせいで大変な困難に直面している。特に、人文系については、文部科学省が国立大学に向けて、人文系学部の廃止や社会的な要請が高い分野への転換を促す通知を出す事態にもなっている。もちろん、そんな通知がばかげていることは明らかで、なぜなら、人文系の学問が衰退してしまったら、技術開発に携わる人材も薄っぺらな人間ばかりになって、創造性が損なわれかねないからである。とはいえ、このような通知が出されてしまった背景を考えるなら、人文系の教育のあり方に、大いに改善の余地があることは認めなければならない。まずは、人文系の教育の現状と課題を把握し、次いで、改善の方策を検討する必要がある。本論文は、学士課程教育に焦点を当てる。また、名古屋大学では、組織改革の一環として、人文系の再編と教育カリキュラムの改革に取り組んだので、本論文では、特に、この名古屋大学文学部の事例に言及する。, Because of the Japanese government’s economic austerity and the decrease in the population of 18-year-olds, Japanese universities are confronted by many difficulties. In particular, the Japanese Ministry of Education has urged national universities to take active steps to abolish humanities organizations or convert them to other more “useful” ones. Such a demand is absolutely absurd since a decline in the study of humanities will likely hamper the growth of creative work, even in the field of technology. We should also admit, however, that humanities education in Japanese universities has room for improvement. Therefore, we should first overview the current status and issues of humanities education and then discuss measures toward its improvement. In this paper, we will focus on bachelor’s education with special reference to the School of Humanities, Nagoya University, which has recently undertaken organizational restructuring and curriculum reform.}, pages = {17--31}, title = {人文系の学士課程教育について : 人文系の再編を契機とした教育改革の試み}, volume = {17}, year = {2017} }