@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00023642, author = {向後, 千春 and KOGO, Chiharu}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {インストラクショナルデザインは初めから学習者中心のアクティブラーニング的理念を内包していた。それは、学習者検証の原則、エビデンスベースの改善サイクル、オーセンティックな評価法の採用、といった原則からくみとることができる。本稿では、まずこの点について説明を加えた。次に、インストラクショナルデザインの代表的なモデルである、ARCS動機づけモデル、ガニエの9教授事象、コース設計のロケットモデルの3つを取り上げて、そこにおいてもまた、アクティブラーニング的要素が組み込まれていることを明らかにした。そして、10人以下の個別指導、100人以下のグループワーク、1,000人単位のオンラインコースのそれぞれの教育形態におけるアクティブラーニングの設計とその実践についてインストラクショナルデザインに基づいて検討した。結論として、あらゆる教育場面でのアクティブ化にはインストラクショナルデザインによる設計と実践がまずスタート地点となることを主張した。, This paper focused on the keyword “active learning,” which hasrecently received much attention in Japan, and examined severalinstructional design models for active learning elements. Course design methods were proposed in three different forms of education.From the very time instructional design was conceived, it embodiedthe idea of active learning and learner-centeredness̶for example,the principle of learner testing, the evidence-based cycle ofimprovement, and authentic methods of evaluation. In therepresentative models of instructional design̶Keller’s ARCS(Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction) motivationalmodel, Gagné’s nine instructional events, and Kogo’s rocket model ofcourse design̶elements of active learning are incorporated. On thebasis of instructional design principles, the design and development ofactive learning are proposed in the following three forms of education:personalized training for no more than 10 students, group worktraining for no more than 100 students, and massive online courses formore than 1,000 students. In conclusion, every form of education willbecome active through instructional design principles.}, pages = {163--176}, title = {インストラクショナルデザインの観点を採用したアクティブラーニング}, volume = {17}, year = {2017} }