@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00023904, author = {吉武, 久美 and 平島, 太郎 and 窪田, 由紀 and 松本, 真理子 and 森田, 美弥子 and YOSHITAKE, Kumi and HIRASHIMA, Taro and KUBOTA, Yuki and MATSUMOTO, Mariko and MORITA, Miyako}, journal = {中等教育研究センター紀要}, month = {Mar}, note = {名古屋大学教育学部「人間発達科学探求講座」において、高校生を対象とした臨床心理学の講座が開かれた。4名の高校生が授業に参加した。本講座では、臨床心理学と「心の減災」についての理解を深めることを目的とした。まず、自然災害が起きた際の心理的反応について学んだ。その後、実際に、いくつかのリラクセーション法を行い、その効果を体験した。最後に、小学校低学年の児童に「心の減災」を伝えるためのリーフレットを作成した。参加者の感想から、臨床心理学の有用性や「心の滅災」の重要性を学べたことがうかがわれた。臨床心理学や「心の減災」についての理解を深めるために、積極的な授業参加を促す体験型授業を行うことが効果的であると考えられる。, A clinical psychology class for high school students was held in the summer school conducted by the School of Education, Nagoya University. Four high school students participated in this class. The aim of this class was to promote understanding of clinical psychology and "Kokoro no Gensai," psychological means of coping with disasters. The high school students studied possible responses toward a natural disaster. They experienced the effects of some relaxation techniques. Subsequently, they created a leaflet to teach children in early elementary school about "Kokoro no Gensai." Feedback from the high school students showed that the class helped them to realize the usefulness of clinical psychology and importance of "Kokoro no Gensai." Thus, experience-based learning is effective in promoting understanding of clinical psychology and "Kokoro no Gensai."}, pages = {3--14}, title = {高校生を対象とした臨床心理学の授業 : 「心の減災」を学び、伝える}, volume = {13}, year = {2013} }