@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00023945, author = {松本, 由未子 and 野地, 麻奈美 and 窪田, 由紀 and 松本, 真理子 and 森田, 美弥子 and MATSUMOTO, Yumiko and NOCHI, Manami and KUBOTA, Yuki and MATSUMOTO, Mariko and MORITA, Miyako}, journal = {中等教育研究センター紀要}, month = {Mar}, note = {名古屋大学教育学部『学びの杜「人開発達科学探究講座」』において、高校生を対象とした臨床心理学の講座が開講された。10名の高校生が授業に参加した。本講座は、ストレスについての理解を深め、自分自身の特徴をつかんだ上でストレスへの対処方法を考えることを目的とした。まず、ストレスのしくみと対処法を学んだ。その後、実際にリラクセーション体験を行い、脈拍およびディストレスの尺度によりその効果を測定した。最後に、ものの見方と対人コミュニケーションについて学んだ。測定した指標および参加者の感想からは、ストレスマネジメント教育の有効性がうかがわれた。また、グループワークやリラクセーション体験を取り入れることで、参加者の主体的な思考を促せる可能性が示唆された。, A high-school clinical psychology course was held as part of the summer school program conducted by the School of Education, Nagoya University. The purpose of this course was to develop an understanding of stress management, and to learn stress coping mechanism. Ten high school students participated in the course, which was designed to provide a comprehensive stress management education consisting of (1) learning the structures and coping methods of stress; (2) experiencing demonstrations of relaxation programs; and (3) suggesting stress-free perceptions and communication techniques. Group discussions were held during each session, in which the students exchanged their opinions. Following the course, the students responded that the class was helpful in increasing their understanding of stress, and aided them in practicing stress management in their daily lives.}, pages = {3--17}, title = {高校生を対象とした臨床心理学の授業 : ストレスマネジメントを学ぶ}, volume = {14-15}, year = {2015} }