@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00027493, author = {中井, 俊樹 and NAKAI, Toshiki}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {近年、高等教育学を専門とする教員(以下、高等教育学教員)は急速に増加しているが、期待される役割は変化している。本稿では、ボイヤーのスカラーシップ論を用いて高等教育学教員は何をすべきなのかを検討し課題を整理することを目的とする。高等教育学教員は、ボイヤーの提示した発見、統合、応用、教育からなる4つの機能に対応する形で幅広い活動に関与している。一方で、高等教育学教員の中には活動に葛藤を感じながら職務を進めている者がいる。一つは、高等教育学教員自身が行いたいことと所属する機関や学会が期待することによる葛藤である。また、実務家として雇用されているのに、研究者として評価されるという職責と評価の不一致がもたらす葛藤もある。高等教育学教員の専門性を向上させるには、所属機関と所属学会は高等教育学教員の幅広い活動を認めて支援していく必要があろう。また、高等教育学教員自身も、幅広い活動の相互の関連性を理解した上で、自立した専門職として自身が重要だと考える活動に従事する姿勢を持つことが重要であろう。, The role of professors in higher education research has changed in the past twenty years, and the parameters of traditional scholarship need to be broadened and redefined. This paper examines the professors’ activities using the Boyer’s model of scholarship. The professors actually engage in wide ranges of activities related to discovery, integration, application, and teaching which are four types of scholarship proposed by Boyer. However, many professors have experienced conflicts between what they would like to do and what their institutions and associations expect them to do when they engage in these activities. In addition, conflict arises from the fact that although they are hired as practitioners of their discipline, they are often evaluated based on traditional research outcomes. To improve scholarship, the institutions and associations connected with the professors should recognize, evaluate, and support them in a wide range of activities. In addition, the professors should understand the connections between their activities and scholarship and take part in activities that increase their standing as independent professionals.}, pages = {49--59}, title = {高等教育学を専門とする教員は何をすべきなのか}, volume = {19}, year = {2019} }