@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00027494, author = {池田, 輝政 and IKEDA, Terumasa}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本論は名古屋大学高等教育研究センターの20周年を振り返ることを目的とした。振返りの焦点は『成長するティップス先生』に絞り、その成果物の過去、現在、未来を筆者のキャリア成長の道にそって意味づけてみることにした。記述分析と考察を進めた結果、浮かび上がってきたことがある。それは、センターを離れた筆者が現在までに探求してきたのは、(1)「授業デザイン」法、(2)「授業開発」研究法、そして(3)戦略設計型「カリキュラムデザイン」法の三つの開発研究テーマであり、これらは『成長するティップス先生』の延長線上に一貫して連なっている。この連続性の意味を考察してみると、それはセンター在任中に筆者が選択・獲得した「ミッション志向リサーチ」と「経営戦略論の理論枠組み」によってもたらされたと認識した。センター在任5年間のキャリアスパンの濃さを改めて実感した。, The purpose of this paper is to reflect on the research of the Center for the Studies of Higher Education (CSHE) at Nagoya University over the past 20 years. The focus of my reflection is the research project, “Growing Tips Sensei,” published in 2001 by the Center. The methodology of the paper is storytelling to find the meanings within the research project. I also will examine my academic career development starting from 1999 when I began to work at the CSHE. As a result of going back and considering my research and development activities after leaving the CSHE, I found the following themes that are connected to my work on “Growing Tips Sensei,” including course design, course development and action research, and strategic curriculum design. Considering the implications of the research results, the work has consistently motivated me in mission-driven research and strategic management theory, which I learned during the five years I worked at the CSHE. This was a fulfilling period of time for me.}, pages = {61--76}, title = {成長するティップス先生の過去、現在、未来}, volume = {19}, year = {2019} }