@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00027504, author = {武藤, 英幸 and MUTO, Hideyuki}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、名古屋大学の戦略的経営を支えている企画系事務部門に注目し、その生成と発展という観点から、企画系事務職員に求められる人材像と育成について検討することである。多くの国立大学では、「職務系列」という縦割り型事務体制が根づいている。その中でも、名古屋大学の「企画系」という事務機能・事務組織は、法人化への移行期に、全学的な取りまとめ役を果たし難所を乗り越えてきた「総務系」の奮闘過程の中から生み出されてきた。法人化後、新たな大学経営の実現のため、全学を俯瞰する組織横断的な「企画系」の活躍に期待が寄せられているが、事務組織の形態や業務の定義は、その時々の政策動向や大学事情に応じて固定せず、むしろ流動的である。このような状況をふまえ、より俯瞰的な立場で企画業務に携わる事務職員の体制と育成のあり方を構想したい。, The purpose of this paper is to examine the human resources image and training required for planning-related to the administrative staff for the specific purpose of creation and development of the planning affairs department which supports the management strategy of Nagoya University. The vertically-arranged administrative structure called “job function line” take roots in many universities. Among these, the administrative functions and organizations of Planning Affairs at Nagoya University were created from General Affair’s field which had faced and overcome internal problems during their hard time for incorporated national universities. After incorporated, Planning Affairs field is expected to take cross-organizational roles for new stage of university management. Actually, definition of work and administrative organization are non-fixed more like variable depending on policy trends and circumstances of the moment. Under this situation, this paper also envisages administrative staff development and their systems at Planning Affairs field from a higher perspective.}, pages = {295--314}, title = {名古屋大学における企画系事務職員像の提案}, volume = {19}, year = {2019} }