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  1. B200 工学部/工学研究科
  2. B200a 雑誌掲載論文
  3. 学術雑誌

先進事例にみる日本企業のインターナル・コミュニケーション : 理念・ビジョンの浸透プロセスにおける「自分ごと」の重要性

http://hdl.handle.net/2237/00030033
http://hdl.handle.net/2237/00030033
996bc5b5-73d3-445c-80bf-5d6b4bfd3b10
名前 / ファイル ライセンス アクション
2018_Corporate_communication_studies_22.pdf 2018_Corporate_communication_studies_22 (12.4 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-04-10
タイトル
タイトル 先進事例にみる日本企業のインターナル・コミュニケーション : 理念・ビジョンの浸透プロセスにおける「自分ごと」の重要性
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Internal communications of Japanese companies as seen in advanced cases : Importance of personalization in the penetration process of corporate philosophy or vision
言語 en
著者 柴山, 慎一

× 柴山, 慎一

WEKO 90388

ja 柴山, 慎一

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清水, 正道

× 清水, 正道

WEKO 90389

ja 清水, 正道

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中村, 昭典

× 中村, 昭典

WEKO 90390

ja 中村, 昭典

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池田, 勝彦

× 池田, 勝彦

WEKO 90391

ja 池田, 勝彦

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SHIBAYAMA, Shinichi

× SHIBAYAMA, Shinichi

WEKO 90392

en SHIBAYAMA, Shinichi

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SHIMIZU, Masamichi

× SHIMIZU, Masamichi

WEKO 90393

en SHIMIZU, Masamichi

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NAKAMURA, Akinori

× NAKAMURA, Akinori

WEKO 90394

en NAKAMURA, Akinori

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IKEDA, Katsuhiko

× IKEDA, Katsuhiko

WEKO 90395

en IKEDA, Katsuhiko

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アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
キーワード
主題Scheme Other
主題 インターナル・コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 理念・ビジョン
キーワード
主題Scheme Other
主題 浸透プロセス
キーワード
主題Scheme Other
主題 自分ごと
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践
キーワード
主題Scheme Other
主題 internal communication
キーワード
主題Scheme Other
主題 corporate philosophy
キーワード
主題Scheme Other
主題 corporate vision
キーワード
主題Scheme Other
主題 penetration process
キーワード
主題Scheme Other
主題 personalization
キーワード
主題Scheme Other
主題 practic
抄録
内容記述 イントラネットの普及やグローバル化の進展等による社内のコミュニケーション環境の変化に伴い、インターナル・コミュニケーション(IC)に求められる役割が大きく変化している。本論では、トップからミドル、ボトムへと繋がる縦方向のICについて、先進的な活動を行っている7社の事例研究を行った。特に、理念・ビジョンが組織内で浸透していくプロセスを精査し、「共有(Share)」「理解(Understand)」「自分ごと(Personalize)」「実践(Practice)」というステップがあることを発見し、「SUPPモデル」として仮説モデルを提示した。理念・ビジョンの最終目標である「実践」に至る前に、社員一人ひとりが、それを「自分ごと」にするステップを経ないことには「実践」には至らないことを、成功している事例研究からの共通項として抽出した。また、対話や報奨、ストーリーテリングの機会など、IC施策の有効事例を提示した。
言語 ja
内容記述タイプ Abstract
抄録
内容記述 Internal communication (IC) roles are undergoing a major change due to the spread of intranet and progress of globalization. In this paper,we conducted case studies of seven companies that practice advanced activities on vertical ICs leading from the top to the middle to the bottom. In particular,we carefully examined the process through which the corporate philosophy or vision penetrated within the organization,and discovered that there are steps called "Share","Understand","Personalize" and "Practice". So we presented a hypothesis model as "SUPP model". Before reaching the “Practice" ,an ultimate goal of the philosophy or vision, it is necessary for each employee to go through the step of "Personalize" . It was extracted as a common experience from the successful cases of the study. We also presented effective cases of IC measures such as dialogue,recognition,opportunities for storytelling.
言語 en
内容記述タイプ Abstract
出版者
言語 ja
出版者 日本広報学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ISSN(print)
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1343-1390
書誌情報 ja : 広報研究

巻 22, p. 25-39, 発行日 2018-03
著者版フラグ
値 publisher
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Ver.1 2021-03-01 10:33:34.961952
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