@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00029815, author = {井関, 貴博 and ISEKI, Takahiro}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {大学の授業では、教員自作のデジタル教材を利用する傾向が強まっている。その過程で学術・専門書など商業出版物の再利用も散見されるが、必ずしも適切な著作権処理が行われていないおそれがある。本稿は、大学教員への取材結果を基に商業出版物を用いたデジタル教材の制作と教育・学習利用の諸課題を探り、特に著作権を巡る問題の解決に向けたライセンス方式のモデル案について述べる。, There is an increasing tendency in university classes to use digital teaching materials created by teachers. However, secondary use of materials from commercial publications such as academic / specialized books and popular readings is also seen in the process, which may risk copyright infringement. Based on the results of interviews with university faculty members, this paper explores various issues related to the production and usage of digital teaching materials using commercial publications. In particular, this paper proposes a licensing model for solving copyright issues.}, pages = {61--76}, title = {大学におけるデジタル教材の構造的問題 : 主に著作権を巡る現状と対応に向けた考え方}, volume = {20}, year = {2020} }