@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00029818, author = {中元, 崇 and NAKAMOTO, Takashi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本研究は、大学職員の自発的な学びが組織で活かされる際の特徴を明らかにすることを目的とする。大学職員を対象とした能力開発(SD)において、個人の自発的な取り組みをその組織で活かせるとは限らない。そこには自発的な学びと職業的レリバンスの結びつきが保証されない構造が存在し、ネガティブな反応を引き起こすこともある。このような状況下において、自発的な学びはどのようにして組織で活かしうるのであろうか。本研究では組織と個人の働きかけの枠組みを用い、大学職員の自発的な学びに関するインタビュー調査データを分析した。その結果、組織での活用は、偶然性や個人の強固な意思に左右され、制度的に安定して活用される関係は見出されなかった。これらのことから、自発的な学びの活用・実践は、自己啓発を奨励するだけでは解決せず、組織と個人の方向性を調整する仕組みが必要であることが示唆される。, The purpose of this study is to clarify the characteristics of utilization of university staff’s independent learning within their organizations. In spite of pursuing self-development, university staff cannot necessarily utilize their learning in their organizations. Existing organizational structures do not always recognize the connection between independent learning and vocational relevance, so its utilization is not guaranteed. These structures sometimes create an environment unconducive to independent learning. Under these circumstances, how do they utilize their learning? In this study, I analyzed an interview survey on the independent learning of university staff, using a framework based on the approaches of the individuals and the organizations. The results revealed that the utilization of their learning in the organization is dependent on chance or the individuals’ enthusiasm and that no stable system-based relationship was found. These results suggest that the utilization of independent learning cannot be implemented simply by encouraging independent learning; therefore, a mechanism to adjust the relationship between the individuals and the organizations is necessary.}, pages = {111--130}, title = {大学職員の自発的な学びが組織で活かされる際の特徴はどのようなものか}, volume = {20}, year = {2020} }