@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00029819, author = {佐藤, 幸代 and SATO, Yukiyo}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿の目的は、シンガポール政府が高等教育機関に新たに設置した「スキル習得系科目等履修生制度」が、初期教育における非大卒生の社会移動を可能にしているかを明らかにすることである。本稿では、この新たな進路を「サード・ルート」と名付け、その機能について、南洋理工大学の継続教育事例および、中等教育のコース別学習指導要領から分析を行った。主要な結論は次の通りである。(1)シンガポール政府は、多様な進路の拡大をねらって、サード・ルートの導入を国策として進めた。(2)しかし、階層別に設けられた他の職業能力開発プログラムや学力別に分けられた学習到達目標とあいまって、技術教育課程の卒業者が、ホワイトカラーへ転身できるような進路の提供には至っていない。(3)その背景には、大卒者によるホワイトカラー市場と、技術教育課程の卒業者によるブルーカラー市場を維持したままに、多様な進路を実現しようとするシンガポール政府の政策意図がある。(4)これは、政府が多民族を統合して国民のアイデンティティを形成する手段として利用してきたメリトクラシーエリート主義の「正統性の維持」が図られているためと、現段階では解釈できる。, This paper examines whether “Skills-based Modular Courses,” which were newly introduced under Singapore’s SkillsFuture initiative in higher education institutions, enable social movement of non-degree holders in their initial education in Singapore. This research designated this new pathway as “Third Route” and analyzed its function based on the practices of continuing education in Nanyang Technological University and the syllabi of each course (so-called normal academic and normal technical courses) in secondary schools. The main findings are as follows: 1. Singapore government promotes “Third Route” as national policy, aiming at diversity of career pathway. 2. However, blue-collar workers are not yet allowed to move to white-collar jobs, combined with other professional development programs set by social class and educational goals which are divided by academic ability in secondary schools. 3. Singapore government’s intention lies in the background. They are trying to achieve the diversity of career pathway while maintaining both the white-collar labor market and the blue-collar labor market. 4. At this stage, this can be interpreted as the government’s strong attempt to maintain “legitimacy of meritocratic elitism,” which they use as a means of uniting multi-ethnic citizens to form national identity as Singaporeans.}, pages = {131--150}, title = {継続教育によるサード・ルートは機能するか : シンガポールのSkillsFutureの事例から}, volume = {20}, year = {2020} }