@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00029821, author = {佐藤, 仁 and SATO, Hitoshi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は、アメリカにおける「社会正義を志向する教師教育」を支える構造として、アクレディテーションに着目し、その果たす機能を検討することを目的とする。この目的に沿って、本稿は次のように論を進める。まず、多様に議論される社会正義を志向する教師教育を整理することを目的に、代表的な論者であるコクラン=スミス(Marilyn Cochran-Smith)による議論を取り上げ、その特徴を検討する。次に、アメリカにおけるアクレディテーションの集団的自己規制という特質を示すとともに、教員養成分野のアクレディテーションの展開を整理する。そして、社会正義を志向する教師教育を支えるアクレディテーションの機能として、社会正義の内容を評価において直接的に求める機能と、教員養成機関の自律性を担保する機能の二つに着目し、それぞれの特質と抱えている課題を考察する。, This paper examines the structure of sustaining “teacher education for social justice” in the U. S., focusing on the function of accreditation of teacher education. In the U. S., “teacher education for social justice” is one of the major topics as practices and concepts of teacher education. There are a variety of practices and concepts of “teacher education for social justice” since these are based on the context of each program. Therefore, ensuring and respecting the context and autonomy of teacher education programs is important to sustain “teacher education for social justice.” In this paper, accreditation of teacher education is analyzed as the system to sustain “teacher education for social justice.” First, based on the paper by Marilyn Cochran-Smith, the framework of “teacher education for social justice” is discussed. Then, on the assumption of the analysis of accreditation as a function in sustaining “teacher education for social justice,” one of the characteristics of accreditation, which is collective self-regulation, is indicated, and the development of accreditation of teacher education is discussed. The accreditation function is analyzed from two perspectives. The first directly requires teacher education programs to incorporate the content and concepts of “teacher education for social justice.” The second ensures the autonomy of teacher education programs., 本稿は、2018年9月29日に開催された日本教師教育学会第28回大会課題別研究IIにおいて筆者が報告した「集団的自己規制としてのアメリカの教員養成評価システム : 社会的公正に向けた教員養成を支える機能」の報告資料を加筆修正し、文章化したものである。}, pages = {195--212}, title = {アメリカにおける「社会正義を志向する教師教育」に関する一考察 : アクレディテーションの果たす機能}, volume = {20}, year = {2020} }