@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00029824, author = {楊, 武勲 and YANG, Wu-hsun}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本論文は、台湾の大学評価における政府と評価機関の役割や教育の質保証の効果について明らかにすることを目的とする。台湾では、1970年代に高等教育機関が急増する中で、政府は独自の評価制度を発足させた。2005年には新たに財団法人・高等教育評価センター基金会を設置し、本格的な大学評価制度を整備した。この新制度により厳格な評価が実施されたが、一部で評価疲れを招いた。2017年には政府は制度の一部改正を行い、所定条件を満たした大学には自己評価を中心に行うことを認めた。結論として次のように挙げられる。1. 大学評価制度の法制化によって、質保証の文化は次第に定着した。政府の中央集権的な役割には変わりはないが、2017年より学科(研究科)評価の自由化によって、評価機関は評価の「実行者」(政府の代理者)から「協力者」へと変容した。2. 大学評価制度は一般大学と技術職業系大学に分けて行われているもので、それぞれの評価機関と評価基準と指標を持っているため、大学の分類化の機能も果たしている。一方、第1期評価以降より評価の基準と指標が簡略化されたが、一部の大学は旧来の報告書を踏襲した結果、大学の特色を引き出すことができない。3. 大学国際化、情報公開とIRによって大学評価と質保証に新たな展開が注目される。とくにデータバンクや人工知能(AI)の発展によって、IR活動は大いに大学入試や教育分野に導入され、多くの試みもみられている。, In this paper, the author explored the roles of government and evaluation institutions and the real situation of quality assurance in Taiwan. Since the 1970s, when the numbers of higher education institutions started to increase, the Taiwanese government has been establishing university evaluation systems. In 2005, based on the establishment of Higher Education Evaluation and Accreditation Council of Taiwan (HEEACT), university evaluation has been carried out in a regular and stable way. Because of this stricter system, universities and faculty grew tired of being evaluated. In 2017, the government allowed some universities that are superior in research or teaching to conduct evaluation activities based on self-evaluation instead of external evaluation. The conclusions are as follows: 1. Through institutionalization of university evaluation, the culture of quality assurance was established in university campuses. However, centralization of the governmental power remains the same, while the evaluation institutions changed their roles from “agent” to “partner.” 2. Based on the types of comprehensive universities and technological and vocational universities, these two university evaluation systems are conducted with different evaluation standards and methods. In other words, university evaluation is a function of the classification of the university. Conversely, evaluation standards and indicators were simplified in each new evaluation cycle, but some universities copied the forms of writing from older evaluation and were unable to describe their own distinguishing features. 3. University internationalization, information disclosure, and institutional research (IR) are major factors which brought about more changes in university evaluation and quality assurance. In particular, through the application of databanks and artificial intelligence (AI), IR has been modernized in terms of admissions and teaching activity.}, pages = {253--273}, title = {台湾における高等教育の質保証制度 : 大学評価制度の整備と評価方法の多様化}, volume = {20}, year = {2020} }