@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00029826, author = {夏目, 達也 and NATSUME, Tatsuya}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿は、フランスの高等教育政策における大学教員の職務遂行能力開発、とりわけ教育能力開発の位置と、各大学レベルの能力開発を概観しその若干の特徴を明らかにする。大学教員になるための手続きは、全国大学審議会による大学教員資格の審査と各大学による採用審査であるが、ともに研究能力と業績が評価の主要対象で、教育能力と業績は相対的に軽視されてきた。研究者の養成過程でも教育能力形成の機会はきわめて少ない。そのため、教育能力の形成に対する大学教員の関心は伝統的に低い。大学は非選抜機関であり高卒資格取得者を多く入学させるため、低年次で留年・中退が多い状態が1980年代から続いている。近年、政府の高等教育拡大政策の下でそれが顕著になっている。事態改善のため、政府は2010年前後から教員の教育能力形成・向上のための施策を講じている。各大学でも能力形成のための活動が始まり関連施設も増加するなど、変化が見られる。この中で、新任准教授に対する能力形成の研修を義務化した。政府の強力な政策の背景には、各大学組織や教員による事態改善のための自発的な活動が低調であること、彼らの自発性に頼れないとの政府側の判断がある。同施策の下で事態が変化している。, This paper clarifies the outline of the governmental policy and current situation of teachers’ training for education competencies in French universities. It is necessary for university teaching candidates to pass the examination for qualification by the National University Council. Successful candidates are registered in the pass list and allowed to apply for recruitment by universities. Examinations by these institutions focus on research abilities and publications without paying attention to teaching abilities and activities. They show little interest in the education of teachers’ communities. In French universities, there are many students with academic underperformance because of a free admission policy (only high school certificates are required) and large numbers of students. Various measures by the government had failed to improve the situation before the early 2000s. From around 2010, the government tried to improve the situation by adopting new policies for mandatory teacher training for education competencies, accompanied by financial incentives as well as personal evaluation of teachers focused on both research and teaching activities. The government seems to be changing the principles of its policies with respect for the teaching communities’ spontaneity to the use of force.}, pages = {297--319}, title = {フランスの大学における教員の教育能力形成の現状と課題 : 新任教員へのFD義務化をめぐって}, volume = {20}, year = {2020} }