@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006091, author = {夏目, 達也 and Natsume, Tatsuya and 青山, 佳代 and Aoyama, Kayo}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本論では、名古屋大学におけるFD活動の現状をふまえつつ、高等教育研究センターが各部局に対して行っているサポート活動の課題について検討した。その結果、以下のような点を明らかにした。大学の中期計画や年度計画において、FDの実施が明記されるなど、全学としてFDに取り組む姿勢を明確にしている。全学教育FDについては、教養教育院が中心となり、毎年大規模なFD(全体会と各科目別の分科会で構成)を実施しているほか、学生による授業評価アンケートなどを行い、教育改善のための情報収集などに努めている。一方、各学部・研究科ではまだ必ずしも十分にFDが実施されていない。しかし、集団研修以外の多様な活動を実施する傾向もみられる。今後の課題として、質の高いFDプログラムを開発すること、集団研修ばかりでなく個人レベルで日常的に取り組めるFDの活動を行うこと、さらに研究重点大学として大学院教育の充実のためのFDが必要である。, The purpose of this paper is to clarify the actual condition and some problems of faculty development (FD) in Nagoya University. Our findings are as follows: 1. Nagoya University attaches importance to faculty development which is prescribed in the mid-term plan and annual plan (2006). 2. As for general education, the Institute for Liberal Arts and Sciences organizes FD twice a year. It can be said that their FD is well-organized because many teaching staff participate in it. The Institute also implements the course evaluation system for monitoring students' response to all classes at the end of every semester. 3. As for FD in various other schools, it is not so well organized because it is difficult for them to gather together many teaching staff and to discuss improving the quality of teaching. But there is growing recognition of the importance of FD in graduate schools because the number of students tends to increase in graduate schools and their academic aptitudes and skills are highly diversified. 4. It is important to improve the quality of FD programs, to organize activities other than group meetings, and to develop FD for classes in graduate schools. 5. We must prepare for a new situation. The Revised Decree on Graduate Schools prescribed that each school must implement FD.}, pages = {5--17}, title = {名古屋大学のFD活動への高等教育センターの支援 (特集 - 名古屋大学におけるFDの現状と課題)}, volume = {7}, year = {2007} }