ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

{"_buckets": {"deposit": "ce4d9daf-bbd6-4505-a168-b23ad7882025"}, "_deposit": {"id": "6100", "owners": [], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "6100"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006100", "sets": ["751"]}, "author_link": ["16395", "16396"], "item_1615768549627": {"attribute_name": "出版タイプ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_9_alternative_title_19": {"attribute_name": "その他のタイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_alternative_title": "Strategies to Support Graduate Students in Research Universities as a Means for Preparing Future Faculty", "subitem_alternative_title_language": "en"}]}, "item_9_biblio_info_6": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2007-03", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "167", "bibliographicPageStart": "147", "bibliographicVolumeNumber": "7", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "名古屋高等教育研究", "bibliographic_titleLang": "ja"}]}]}, "item_9_description_4": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "本稿の目的は、日本の研究大学の大学院生にとって適切な大学教授法研修のあり方について検討することである。具体的には、日本とアメリカの大学におけるティーチング・アシスタント(以下、TA)の研修制度を比較し、日本のTA 研修の問題点を明らかにする。アメリカの多くの研究大学では、上級のTA は単独で授業を担当することが認められている。また、必要な教育スキルを学ぶための研修機会が提供されている。一方、日本の大学ではTA は担当教員の補助業務に限定され、独立して授業を行うことは認められていない。また、組織的な研修機会を提供している大学はきわめて少ない。日本の研究大学に求められる大学教授法研修のあり方について次の3点を提案したい。第一は、TA に求められる補助業務のための研修だけでなく、将来の大学教員に必要な教育知識・スキル・態度を習得するための研修を定期的に提供することである。第二は、TA 採用時のオリエンテーションだけでなく、大学院課程の全般にわたって大学教授法について学ぶ機会を継続的に提供することである。第三は、こうしたTA 経験や研修を受けた経験を教員採用の際に教育実績として認める姿勢を示すことである。", "subitem_description_language": "ja", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": "This paper examines the ways to support graduate students in Japanese research universities for becoming future faculty, based on a comparison of the training systems of teaching assistants (TA) between the US and Japan. On the one hand, some research universities in US allow TAs to teach courses independently and have enough training opportunities prepared to be future faculty. On the other hand, TAs in Japanese universities are limited to supplementary jobs and they are not allowed to teach independently. Consequently the training system for TAs in Japan is not organized and systematized. To enhance the teaching competence and incentives of Japanese graduate students, three strategies are proposed. Firstly, not only the orientation for their supplementary job, but a training system similar to faculty development workshops such as developing effective syllabi and learning pedagogy is essential. Secondly, not only an orientation when TAs are recruited, but a variety of training and supporting opportunities encompassing the full range of graduate education should be provided such as welcome reception, consultation, writing CV seminar, and micro-teaching experience. Thirdly, research universities should recognize the importance of TA training for future faculty.", "subitem_description_language": "en", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_9_identifier_60": {"attribute_name": "URI", "attribute_value_mlt": [{"subitem_identifier_type": "HDL", "subitem_identifier_uri": "http://hdl.handle.net/2237/7724"}]}, "item_9_identifier_registration": {"attribute_name": "ID登録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_identifier_reg_text": "10.18999/njhe.7.147", "subitem_identifier_reg_type": "JaLC"}]}, "item_9_publisher_32": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "名古屋大学高等教育研究センター", "subitem_publisher_language": "ja"}]}, "item_9_select_15": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_select_item": "publisher"}]}, "item_9_source_id_7": {"attribute_name": "ISSN(print)", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "1348-2459", "subitem_source_identifier_type": "PISSN"}]}, "item_9_text_14": {"attribute_name": "フォーマット", "attribute_value_mlt": [{"subitem_text_value": "application/pdf"}]}, "item_access_right": {"attribute_name": "アクセス権", "attribute_value_mlt": [{"subitem_access_right": "open access", "subitem_access_right_uri": "http://purl.org/coar/access_right/c_abf2"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "近田, 政博", "creatorNameLang": "ja"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "16395", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}, {"creatorNames": [{"creatorName": "Chikada, Masahiro", "creatorNameLang": "en"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "16396", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2018-02-19"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "147.pdf", "filesize": [{"value": "535.7 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_note", "mimetype": "application/pdf", "size": 535700.0, "url": {"label": "147.pdf", "objectType": "fulltext", "url": "https://nagoya.repo.nii.ac.jp/record/6100/files/147.pdf"}, "version_id": "c1449c95-48d8-4078-9835-e1075152a00f"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "研究大学の院生を対象とする大学教授法研修のあり方", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "研究大学の院生を対象とする大学教授法研修のあり方", "subitem_title_language": "ja"}]}, "item_type_id": "9", "owner": "1", "path": ["751"], "permalink_uri": "https://doi.org/10.18999/njhe.7.147", "pubdate": {"attribute_name": "PubDate", "attribute_value": "2007-04-20"}, "publish_date": "2007-04-20", "publish_status": "0", "recid": "6100", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["研究大学の院生を対象とする大学教授法研修のあり方"], "weko_shared_id": -1}
  1. H130 高等教育研究センター
  2. H130b 紀要
  3. 名古屋高等教育研究
  4. 7

研究大学の院生を対象とする大学教授法研修のあり方

https://doi.org/10.18999/njhe.7.147
https://doi.org/10.18999/njhe.7.147
2c82c78d-7e90-4e5c-a5da-cb9bfd98e82a
名前 / ファイル ライセンス アクション
147.pdf 147.pdf (535.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2007-04-20
タイトル
タイトル 研究大学の院生を対象とする大学教授法研修のあり方
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Strategies to Support Graduate Students in Research Universities as a Means for Preparing Future Faculty
言語 en
著者 近田, 政博

× 近田, 政博

WEKO 16395

ja 近田, 政博

Search repository
Chikada, Masahiro

× Chikada, Masahiro

WEKO 16396

en Chikada, Masahiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
抄録
内容記述 本稿の目的は、日本の研究大学の大学院生にとって適切な大学教授法研修のあり方について検討することである。具体的には、日本とアメリカの大学におけるティーチング・アシスタント(以下、TA)の研修制度を比較し、日本のTA 研修の問題点を明らかにする。アメリカの多くの研究大学では、上級のTA は単独で授業を担当することが認められている。また、必要な教育スキルを学ぶための研修機会が提供されている。一方、日本の大学ではTA は担当教員の補助業務に限定され、独立して授業を行うことは認められていない。また、組織的な研修機会を提供している大学はきわめて少ない。日本の研究大学に求められる大学教授法研修のあり方について次の3点を提案したい。第一は、TA に求められる補助業務のための研修だけでなく、将来の大学教員に必要な教育知識・スキル・態度を習得するための研修を定期的に提供することである。第二は、TA 採用時のオリエンテーションだけでなく、大学院課程の全般にわたって大学教授法について学ぶ機会を継続的に提供することである。第三は、こうしたTA 経験や研修を受けた経験を教員採用の際に教育実績として認める姿勢を示すことである。
言語 ja
内容記述タイプ Abstract
抄録
内容記述 This paper examines the ways to support graduate students in Japanese research universities for becoming future faculty, based on a comparison of the training systems of teaching assistants (TA) between the US and Japan. On the one hand, some research universities in US allow TAs to teach courses independently and have enough training opportunities prepared to be future faculty. On the other hand, TAs in Japanese universities are limited to supplementary jobs and they are not allowed to teach independently. Consequently the training system for TAs in Japan is not organized and systematized. To enhance the teaching competence and incentives of Japanese graduate students, three strategies are proposed. Firstly, not only the orientation for their supplementary job, but a training system similar to faculty development workshops such as developing effective syllabi and learning pedagogy is essential. Secondly, not only an orientation when TAs are recruited, but a variety of training and supporting opportunities encompassing the full range of graduate education should be provided such as welcome reception, consultation, writing CV seminar, and micro-teaching experience. Thirdly, research universities should recognize the importance of TA training for future faculty.
言語 en
内容記述タイプ Abstract
出版者
言語 ja
出版者 名古屋大学高等教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/njhe.7.147
ID登録タイプ JaLC
ISSN(print)
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1348-2459
書誌情報 ja : 名古屋高等教育研究

巻 7, p. 147-167, 発行日 2007-03
フォーマット
application/pdf
著者版フラグ
値 publisher
URI
識別子 http://hdl.handle.net/2237/7724
識別子タイプ HDL
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 13:02:57.369177
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3