@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006104, author = {小笠原, 正明 and Ogasawara, Masaaki}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {わが国の研究大学の学士課程における基礎的な自然科学分野の教育について、米国や英国の大学と直接比較を行い、教育水準を推定した。日本の研究大学では、この段階の教育においてもエリート主義的な少人数教育を志向する傾向があり、入学者の学習歴や学力の多様化に対応できていない。その教育技術の水準は、米国の1970 年代の後半の段階に留まっている。わが国の研究大学の初年次教育においても、米国の"Sciences for all"に相当する自然科学の授業が必要である。この段階の教育で解決すべき問題は、大きく分けてカリキュラムの不整合や欠落、教育支援の未整備、教育インフラの未整備の3つである。これらの問題を解決するために、1)学習の組み立てを再検討すること、2)現代の学生に即した新しい授業スタイルを作ること、3)ティーチングアシスタントを本格的に導入しその研修を行うことを提案した。, In this paper we focus our attention on the teaching of basic sciences in research universities in Japan. In comparison with those in the United States and the United Kingdom, more professors are engaged in the teaching of a smaller size of classes. The teaching method is based on elitism in the sense that it is adequate for well-selected students but not necessarily for diverse ones. The teaching skills adopted in research universities are archaic in general and their average level remains at the level of the 1970s in the United States. A kind of course which is called "sciences for all" in the United States is urgently necessary as a freshman course in undergraduate programs. The issues to be solved in this stage of education are classified into three categories: one is concerned with inconsistency and defects in curriculum, second is a weakness or lack in support for teaching, and the third is unsatisfactory infrastructures for "modern" teaching. To improve the situation, we propose to reconsider the learning strategy in the field of basic sciences, to develop a new style of class attractive for contemporary students, and to introduce teaching assistants with appropriate teaching skills.}, pages = {249--267}, title = {研究大学における理系の基礎教育とティーチングアシスタントの役割}, volume = {7}, year = {2007} }