@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006839, author = {大浦, 由美 and OURA, Yumi and 松下, 泰子 and MATSUSHITA, Yasuko}, journal = {名古屋大学森林科学研究}, month = {Dec}, note = {本研究では、山村地域の学校教育現場における森林・林業教育の実態とその問題点を明らかにするために、我が国の主要林業地である愛知県奥三河地方を事例として、地方内の公立小中学校における森林・林業教育の実施状況とその実態について、郵送によるアンケート調査の手法を用いて分析した。同時に、都市地域である愛知県名古屋氏千種区の公立小中学校にも同様のアンケート調査を行い、地域の違いによる森林・林業教育活動の実態の差違について、比較検討を行った。その結果、山村地域においては、都市地域よりも多様な活動形態が存在し、かつ総合的・多面的な学習も一部において既に行われていた。さらに、教化としての学習以外にも、様々な学習活動が見られた。こうした教育活動を行う上での問題点としては、「時間の確保が難しい」及び「教師の知識不足」に回答が集中した。前者に対しては、今回の学習指導要領の改訂で新たに「総合的な学習の時間」が創設されたことで、事態の改善が図られることが期待されるが、後者については、「指導者の確保が困難」との問題もあげられており、教師を対象とした農林業体験研修等の実施や、指導体制を充実させるための取り組みが必要である。, In this study, we investigated the current status of and problems with forest education in elementary and lower secondary schools in mountain areas. This investigation used a questionnaire sent by mail to obtain information on the status of forest education in elementary and lower secondary schools in Okumikawa district, in Aichi Prefecture, which is one of the main forestry areas in Japan. We mailed the same questionnaire to elementary and lower secondary schools in Chikusa Ward, Nagoya City, a typical urban area, for comparison. The following points were clarified : (1) Forest education programs are incorporated into more subjects (e.g. social studies, natural science) in Okumikawa than in Chikusa. (2) In addition, other forest education programs were part of the school program in Okumikawa. (3) In both these areas, however, “Insufficient time” and “Lack of teacher’s knowledge of forestry ” were identified as problems. To deal with “Insufficient time”, it is hoped that establishing a “Period for Integrated Study” in a revised curriculum will improve the current situation. On the other hand, in conjunction with “Lack of teacher’s knowledge of forestry”, “Difficulty in retaining forestry or forest education professionals” was also identified as a problem. In order to resolve this problem, an introductory course in forestry for schoolteachers is necessary or teaching professionals should be educated in partnership with foresters, educators, and administrators., 農林水産研究情報センターで作成したPDFファイルを使用している。}, pages = {17--28}, title = {山村地域における森林・林業教育の現状と課題 - 愛知県奥三河地方公立小中学校を事例として -}, volume = {18}, year = {1999} }