@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006938, author = {山本, 俊行 and YAMAMOTO, Toshiyuki and 中山, 晶一朗 and NAKAYAMA, Shoichiro and 北村, 隆一 and KITAMURA, Ryuichi}, issue = {IV-67}, journal = {土木学会論文集}, month = {Apr}, note = {複数ステーションを持つ自動車共同利用システムにおいて再配車を行わない場合、車両の偏在により全ての需要を満たすことが出来なくなる。本研究では、共同利用システムの規模を拡大した場合のシステム挙動についてシミュレーション分析を行った。具体的には、ステーション数、車両数、駐車スペース数、予約申し込み数、片道利用率を変化させた場合の利用トリップ数、予約受付率等の変化を京都パブリックカーシステムの利用実績データを用いたシミュレーションにより分析した。分析結果より、100ステーションのシステムが1つの場合と、10ステーションのシステムが10個独立にある場合でシステム全体の挙動は変わらない事、及び、駐車スペースの総数が同じ場合、ステーション数を増加させるより1ステーション当たりの駐車スペース数を増加させた方が効率的である事等が示された。, Without redistribution of vehicles by operator, a multiple-station shared vehicle system may not meet all the demand, because the vehicles in the fleet may be distributed unevenly across the stations due to the directionality in demand, making it impossible to accommodate demands with certain combinations of origin and destination stations. A simulation model is developed to investigate the effects on system performance of many factors including the number of stations, the number of vehicles, the parking capacity, the size of the demand, and the one way trip rate. System performance is represented by a set of measures including the number of trip served by the system and the total time the vehicle is in use. The results suggest that the performance of a system with 100 stations and that of 10 systems with 10 stations each are the same if the other conditions are the same, and that increasing the number of the parking stalls is more effective than increasing the number of stations.}, pages = {11--20}, title = {再配車を用いない複数ステーション型自動車共同利用システムの挙動に関するシミュレーション分析}, volume = {786}, year = {2005} }