@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006942, author = {野田, 利弘 and NODA, Toshihiro and 田代, むつみ and TASHIRO, Mutsumi and 高稲, 敏浩 and TAKAINE, Toshihiro and 浅岡, 顕 and ASAOKA, Akira}, issue = {III-72}, journal = {土木学会論文集}, month = {Sep}, note = {パイルドラフトを弾性体とし、飽和自然堆積地盤を水~土2相系の弾塑性体として、両者の相互作用を考慮した3時限有限変形解析を実施し、荷重伝達メカニズムに着目しながら、基礎形式(杭長・杭配置)・ラフト剛性・上載荷重が、沈下量低減と杭の荷重分担率に及ぼす影響を調べた。杭が長い場合ほど高拘束で低圧縮性の地盤深部に荷重が伝達され、また杭が外側に均等配置された場合ほど地盤から受ける杭の摩擦抵抗が大きくなるため沈下抑制により効果的であるが、杭の荷重分担率が大きくなる。逆にラフトへの荷重分担を期待する場合は、ラフトのたわみ(不同沈下量)が同時に大きくなるため注意を要する。また、杭先端部周辺土では構造の乱れに伴いせん断ひずみが局所的に発生する場合があることも示した。, Settlement behavior of piled raft foundations on a natural deposited soil is numerically investigated in terms of the load transfer mechanism. Three-dimensional soil-water coupled deformation analyses are performed by modeling the piled raft as an elastic material and the soil as an two-phase elasto-plastic material. The followings are mainly clarified. Piled raft significantly reduces the settlement because the applied load is transferred through the piles into a deeper soil layer that is less compressive, and the outer piles mobilize the greater friction resistance. The more uniformly and/or the more outside the longer piles are arranged on the raft, the smaller the settlement and the greater the load sharing ratio of piles.}, pages = {37--49}, title = {沈下低減と荷重分担に着目したパイルドラフト敷設地盤の変形解析}, volume = {799}, year = {2005} }