WEKO3
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ドライバーストレスの間接計測に基づく高速道路単路部におけるサービス水準の評価
http://hdl.handle.net/2237/8615
http://hdl.handle.net/2237/8615484ca04a-b396-4459-9941-1d917495c5a1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-08-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ドライバーストレスの間接計測に基づく高速道路単路部におけるサービス水準の評価 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | EVALUATION OF LEVEL OF SERVICE IN BASIC EXPRESSWAY SECTIONS BASED ON INDIRECT MEASUREMENT OF DRIVER’S MENTAL STRESS | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
中村, 英樹
× 中村, 英樹× NAKAMURA, Hideki× 鈴木, 弘司× SUZUKI, Koji× 劉, 俊晟× RYU, Shunsei |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
権利 | ||||||
言語 | ja | |||||
権利情報 | 土木編集第07010号 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | level of service | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | driver's perception | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | traffic flow simulation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | basic expressway sections | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | 本論文では、道路計画や交通マネジメントに際して重要な評価基準である交通流のサービスの質(QOS)を、走行快適性といったドライバーの認識の観点から評価することを試みた。走行快適性は、走行環境に応じた車線変更挙動をモデル化することで、ドライバーのストレスとして間接的に計測可能であることを示した。そして、走行調査データに基づき、高速道路単路部における各種の車両挙動モデルを推定し、これらを組み込んだ微視的交通量シミュレーションを構築した。これを用いて、非渋滞流領域における様々な交通量レベルの交通状況を再現し、それぞれの運用状態と走行快適性との関係について明らかにした。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | This paper discusses evaluation of quality of service (QOS) of traffic flow, which is one of the major concerns for highway planning and traffic management, from the aspect of driver’s perception or comfort. It is shown that the driving comfort can indirectly be measured as driver’s mental stress, through modeling the lane-changing behavior. Based on data obtained from a driving survey, several models for vehicular movement in basic expressway sections are estimated, and a traffic simulation model incorporating these models is developed. From the simulation results for various traffic flow levels under unconstrained flow conditions, a relationship between level of service and driver’s comfort is shown. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 土木学会 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプresource | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 0289-7806 | |||||
書誌情報 |
ja : 土木学会論文集 巻 772, 号 IV-65, p. 11-21, 発行日 2004-10 |
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フォーマット | ||||||
application/pdf | ||||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/8615 | |||||
識別子タイプ | HDL |