@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00006968, author = {KIMURA, Hirotsune and 木村, 宏恒}, issue = {151}, journal = {GSID Discussion Paper}, month = {Feb}, note = {2005年に愛知県で6ヶ月にわたって開かれた「愛・国際博」では、ひとつの柱として連日シンポジウムを催した。私は市民フォーラムが組織した(名古屋市内で開かれたプレ・シンポを含め)4回のシンポジウムで問題提起をする機会を得た。最初の2回の「世紀を超えて生き残る文化」シンポでは、日本が戦後、数万・数十万の創意工夫の上に築き上げてきた「21世紀に生き残る文化」として「ものづくり文化」と「地域づくり文化」の二本柱を提起した。さらに農業革命、産業革命に次ぐ大きな時代の変化は、「情報革命の時代」「環境革命の時代」を生み出しており、日本の文化(文明と渾然一体になっている)も、それに対応する数万・数十万の創意工夫の上に、新たな「ユビキタス情報文化・文明」「環境文化・文明」を築く方向に動いている。これら4つの文化・文明は、これまでの二本柱の上に、「人の字」型に新たな2つの文化・文明が覆いかぶさってイノベーション(革新)的に融合し、「介の字」型にひとつに収斂する方向性を持つ。その方向性は、人々の日常生活とその生活の場における「顧客満足」を象徴するキーワード(あとの2回のシンポジウムのテーマであった)「持続可能なコミュニティ」である。愛知県の万博スローガン「エコ・コミュニティ」は、「持続可能なコミュニティ」の3つの構成要素のひとつであり、「持続可能な経済・所得」「社会資本に支えられた社会の信頼関係」とならぶ3番目の要素である。地域に生きる文化=「人々の行動様式の総体」は、これら3要素を統合するキー概念である。, The World Exposition held at Aichi Prefecture for six months in 2005 had the policy to organize symposia every day. I participated in three symposia during the Expo and another one pre-symposium held at Nagoya City organized by the Citizen’s Forum. The topic of the first two symposia was entitled “The culture to be promoted towards the 21st century” and the topic of the latter two symposia was on “Sustainable Community.” For the culture to be promoted, I proposed two pillar cultures, “Monozukuri (Manufacturing) Culture” and “Chiiki Okoshi (Local Revitalization) Culture,” which have been accumulated by hundreds of thousands ideas of the people in post-WWII Japan. After two previous revolutions, agricultural revolution and industrial revolution, we now enter into the age of two simultaneous revolutions: information revolution and environmental revolution. Under the present age, Japan’s culture (fusing with civilization) is building new dimensions embracing “Ubiquitous Information Culture” and “New Environmental Culture” incorporating hundreds of thousands ideas of its people. These four Cultures are fusing and converging into one new life style with many innovations. The keyword of the new life style is “Sustainable Community.” The “eco-economy” which was the slogan of the Aichi Prefecture at the World Expo, is one of the three factors of “Sustainable Community” side by side with “sustainable economy and income” and “society” supported by facilities and social capital. Culture, which is the life mode in the community and also the integrated action mode of the people, is the key concept combining these three components., 英語版のページ数は15p.}, pages = {1--14}, title = {Pursuing Sustainable Community and Promoting Japan's Culture towards the 21st Century : Summary and Prospects of the Citizen's Forum Symposia at the World Exposition of 2005}, year = {2007} }