@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00007205, author = {NEELY, Constance and KANEMASU, Ed and EARL, Julia}, journal = {農学国際協力}, month = {Sep}, note = {開発援助資金が減少しつづけるにつれ、農業開発プロジェクトにおける評価が重要度を増してきている。これは、投資した資金が与えるであろう最大の便益ないし影響を確実なものにしたいという関心をドナー機関側で呼び起した。評価や効果査定はプロジェクト実施前ないし実施後に、内部か外部の機関を通して実施される。関係者(ステイクホルダー)の様々な考え方や期待された結果の総括ができる点、ならびに他の場所でも応用可能なフィールド経験から引き出される教訓も得られるという点で、NGOにより開発された参加型モニタリングや評価手法には高い価値があることがわかってきた。またプロジェクトの全過程への評価を組み入れる重要はますます認識されるようになっている。それは、なにが機能していて、なにが機能していないのかについて判断できる機会を提供するように、事業途中で改善や修正を行うための機会もつくり出す。さらに立案と実施の段階で始まりから終わりまで参加型手法を取り入れることは、期待される結果を生み出す上で利点になることが証明されているからである。この論文ではプロジェクトの立案と実施時における様々な段階で応用できる参加型手法の活用に焦点をあて論議をすすめるが、共通の見解、問題の大きさの推定や優先順位の決定、全過程での教訓の習得、そして開発プロジェクトでの人づくりについても言及する。, Evaluation in the context of agricultural development projects is becoming increasingly important, as development assistance dollars continue to dwindle. This has led to an enhanced interest on the part of donor agencies to in ensure the greatest benefit or impact for their investment dollars. Evaluation or impact assessment can be done before (ex-ante) or after (ex-post) project implementation and can take place through internal or external means. Participatory monitoring and evaluation methods, developed by non-government organizations, have proven highly valuable for insuring the integration of stakeholder views and desired outcomes and capturing lessons learned derived from field experience for application elsewhere. Increasingly, the importance of incorporating evaluation throughout the life of a project is being recognized as it offers the opportunity to reflect on what is working or not working as well as to make midcourse improvements or corrections. Further, employing participatory methodologies from beginning to end with regard to planning and implementation have been demonstrated advantageous in reaching the desired outcomes. This paper focuses on the use of participatory methodologies as applied to various stages of project design and implementation including creating a common vision; problem issues appraisal and priority setting; capturing lessons along the way; and building capacity in development projects.}, pages = {15--37}, title = {Creating a Continuous Learning System: Participation and Evaluation in Agriculture Development Projects}, volume = {2}, year = {2004} }