@techreport{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00007690, author = {大谷, 尚 and OTANI, Takashi}, month = {Feb}, note = {小論は、筆者の行っているコンピュータの教育利用を対象とした質的観察研究で用いているコードワードについて述べたものである。前半では、まず、筆者の行っている質的研究について述べ、この手法におけるコードワードの機能、文献検索のためのキーワードとの違い、本手法におけるコードワード作成の原則と、付与の原則と規則について述べる。後半では、筆者のコードワード群を複数のカテゴリーに分類したうえで、その特性を分析し、それをさらに他のグループのコードワード群と比較・検討する。また、全コードワードの使用頻度の分布を調べ、それを分析する。最後にまとめと今後の課題について述べる。, This paper is on ‘codewords’ which are used in author’s qualitative observational research on school use of computers. In the first half of the paper, author writes on qualitative research, functions of codewords in the research, differences between the codewords and key words for document retrieval, rules of codewords’ creation, and rules of coding. In the latter half, author first categorizes all his codewords into certain number of categories, and then examines the characteristics of all his codewords and compare them with those of other research group’s codewords. He also analyzes the nature of distribution of number of usage of all his codewords. Finally he writes a conclusion and considers avenues of future research., 科学研究費補助金 研究種目:一般研究(C) 課題番号:05808018 研究代表者:大谷尚 研究期間:1993-1995年度 原典:名古屋大學教育學部紀要. 教育心理学科. v.42, n.1, 1995, p.41-55}, title = {学校教育におけるコンピュータ利用を対象とした質的研究のためのコードワードの機能と特性の検討}, year = {1996} }