@techreport{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00007699, author = {大谷, 尚 and OTANI, Takashi}, month = {Mar}, note = {小論では、米国マサチューセッツ州にあるサドベリーバレー・スクール(以下SVSと略す)での筆者による観察と聞き取り調査にもとづき、同行の学校文化について検討する。またその際、日本の一般の学校文化との若干の比較を行う。まず、フリースクールをめぐる日本の状況について述べたうち、SVSについて、(1)歴史と環境、(2)生徒数、入学、カリキュラム、卒業など、(3)学校の運営と民主主義-自由と責任及び罰-、(4)出版について、の諸視点から外観する。そのうえで、フィールドノートの分析にもとづき、SVSに特徴的な文化的特性についての考察を行う。それらは、(1)訪問者の受け入れと訪問者に許可されない行為、(2)お互いの敬意と信頼の重視および学習の総合(母屋のいくつかの部屋の観察から)、(3)SVSにおける罰の意味(司法委員会の観察から)、(4)学習とリアリティ(新聞社による筆者への取材と撮影を通して)、(5)一般的な発達観との摩擦(ある保護者とのインタビューを通して)、(6)子どもたちによる資金調達活動(ミュージック・コーポレーションの場合)、(7)資金調達活動と教育の社会・経済的側面、(8)教育の社会・経済的側面と教師集団の社会・文化的特性、(9)一般の学校との学校文化の本質的な違い(公立学校への転校の事例から)、(10)子どもの活動とインターネットの利用、(11)背景に存在するアメリカ社会の自由と自己責任の原理(男子生徒とスタッフとのインタビューを通して)、(12)ここは学校かという問い(女子生徒とのインタビューを通して)、の諸点である。そのうえで、以上の検討にもとづいて日本の学校改革について短く触れた後、最後にまとめと展望を述べる。, In this paper, the author discusses the school culture of a democratic and free school in contrast with Japan’s general school culture. Analyses are based on observations and interviews conducted by the author at Sudbury Valley School in Massachusetts, U.S.A. Background and purpose of this research are described, followed by a description of the current situation of free schools in Japan. Then an overview of Sudbury Valley School (SVS) is given, in terms of (1) history and environment, (2) school size, entrance, curriculum, graduation, etc., (3) school management and democracy focused on freedom, responsibility, and punishment, and (4) publications. Then the discussion enters into analysis of cultural characteristics of SVS, based on the author’s field notes, i.e. (1) acceptance of visitors and the rules by which they must abide, (2) esteem for mutual respect and trust, and integration of learning; through observations of rooms in the main building, (3) significance of punishment in SVS through the observation of the Judicial Committee, (4) learning and its reality through a case in which newspaper interviewed and photographed the author, (5) conflict with the general image of development through an interview with a parent, (6) fundraising activities shown through the case of the Music Corporation, (7) fundraising activities and socio-economic aspects of education, (8) socio-economic aspects of education and socio-cultural characteristics of teachers, (9) cultural differences in comparison with general schools illustrated by a case of transfer to a public school, (10) students’ activities and utilization of the Internet, (11) principles of freedom and self-responsibility as cultural background, through interviews with a schoolboy and a staff member, (12) the question whether this is a school or not, through an interview with a schoolgirl. The author’s brief discussion of education reform in Japan based on the analyses of the school culture of SVS is followed by conclusion and outlook., 科学研究費補助金 研究種目:基礎研究(C)(2) 課題番号:11680217 研究代表者:大谷尚 研究期間:1999-2001年度 原典:名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. v.47, n.2, 2000, p.11-27}, title = {あるフリースクールの学校文化の検討 - サドバリーバレー・スクールでの観察と面接にもとづく分析 -}, year = {2002} }