@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00007974, author = {山口, 靖 and YAMAGUCHI, Yasushi}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {名古屋大学大学院環境学研究科は、文理連携の“横型”の研究科として2001 年度に創設された。教員の専門は理学、工学、文系の諸分野にまたがり、修士学位も複数の種類を取得することが出来る。本研究科の大学院前期課程のコースワークには,学生が自らの専攻分野のみならず広く環境学の体系を学べるように、環境学を支える諸体系を分かり易く教授することを目的として体系理解科目を置いた。研究科設立当初は、体系理解科目は各専攻毎の科目であったが、自専攻の学生の履修が多く、科目設置の目的が十分に果たせないという状況となったため、2007 年度から体系理解科目は全て研究科共通とし、また科目の整理・統合や新設によって内容も一新した。その結果、科目設置の目的が明白となり、科目毎の履修者数もほぼ妥当な範囲となった。このような改革が可能となったのは、研究科の創設から5 年という時間が経過し、研究科内の教員の間の相互理解や研究面での協力が進み、それが教育にも反映できるようになったためである。, This paper reports on the course works integrating the humanities and sciences in the Graduate School of Environmental Studies, Nagoya University, particularly a case report on reform of the common subjects. This school was established in April 2001 as the first interdisciplinary graduate school in Nagoya University. The common subjects were set to provide knowledge on a wide variety of fields that support interdisciplinary environmental studies and thus promote more systematic student understanding of environmental studies. The common subjects used to belong to each department when the school was established. However, we recognized a problem that most students taking a common subject belong to the same department to which the subject belongs, so that it does not help students to widen their views. Thus, from the fiscal year 2007, we reformed all the common subjects to belong to the graduate school, not to each department, and renewed the content of the common subjects as well in order to make the scope and aim of the common subjects clearer. This reform was possible as the mutual understanding and research collaboration among the teaching staff of the school have been greatly improved since the establishment of the school.}, pages = {59--70}, title = {名古屋大学環境学研究科における文理連携型コースワーク -体系理解科目の改革例-}, volume = {8}, year = {2008} }