@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008495, author = {宮崎, 慎也 and MIYAZAKI, Shinya and 安田, 孝美 and YASUDA, Takami and 横井, 茂樹 and YOKOI, Shigeki and 鳥脇, 純一郎 and TORIWAKI, Jun-ichiro}, issue = {9}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Sep}, note = {グラフィックスハードウェアの進歩に伴い,グラフィックス環境を用いた人間に親しみやすいヒューマンインタフェースの構築が可能になってきている.CGによるビジュアルな環境を利用すれば,コンピュータ内に定義された仮想空間中の物体を実物と同じように操作することが可能になる.本論文では,仮想空間中に表現された証に対し「折り曲げ」「折り返し」「折り込み」の対話操作が可能な祈り故のシミュレーションシステムを開発したので報告する.オペレ-タはスクリーンモニタに表示された3次元仮想空間内の故をマウスデバイスにより洗面の頂点を摘んで移動する感覚で操作できるので,実物を折るような感覚で仮想の紙を自由に折ることができる.この操作は視点移動により紙をあらゆる方向から観測しながら行うことができ,この操作を繰り返すことにより一枚の紙を複雑な形状に容易に加工できる.また,頂点や辺同士を正確に重ねて折る場合にはそれらの微妙なずれは自動的に補正されるので,実際に紙を折るよりも正確かつ容易に仮想空間の紙を折ることができる.本文ではシステムの実現において特に重要な,誌面の接続や重なり関係等の折り紙の状態を2分木リストにより記述する方法,折り捜査に従ってリストを高遠に変更する方法, マウス入力により3次元空間内にある故の頂点の位定を移動するための工夫などについても述べる., With advance of graphics hardwares, possibility of natural man-machine interface using graphic environments is drawing attention. Visual environments using computer graphics are very effective for virtual object manipulation. This paper describes a visual simulation system.of ORIGAMI (paper folding art) which realizes interactive folding operations of paper such as 'Bending', 'Folding up' and 'Tucking in' in real-time. In the system, a piece of virtual paper is defined in a three dimensional (3D) virtual space and displayed on a graphic screen. An operator can fold it freely and iteratively into complex figure, observing it from an arbitrary direction and manipulating it as if he is folding a real paper, by picking and moving a vertex of the paper using a mouse device. If the position of the picked vertex is different from operator's intentional position delicately, it is corrected automatically in the ..case of matching the picked vertex to another vertex or matching two edges to each other. This function has the operator fold a virtual paper more rapidly and accurately than folding a real paper. This paper also presents how to represent the state of folded paper such as connectivity and overlap relation between paper faces and how to realize interaction using a mouse device in the system.}, pages = {1994--2001}, title = {仮想空間における折り紙の対話型操作の実現}, volume = {34}, year = {1993} }