@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008496, author = {東海, 彰吾 and TOKAI, Shogo and 安田, 孝美 and YASUDA, Takami and 横井, 茂樹 and YOKOI, Shigeki and 鳥脇, 純一郎 and TORIWAKI, Jun-ichiro}, issue = {5}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {May}, note = {本論文はコンピュータ・グラフィクス(CG)における爬虫類皮革の表現手法について述べたものである.CGの分野では自然物の表現方法に対する関心が深まっており,さまざまな対象について研究が行われている.しかし,生物,特に爬虫類などの動物に関する研究は,これまでにほとんど行われていない.ヘビやトカゲ,あるいはワニなどの爬虫類の皮革はハンドバックなどの製品として定用される比較的身近な対象であり,その表現手法は皮革製品のデザインや各種の映像制作などへの利用が考えられる.本論文では爬虫類皮革の最も顕著な特徴であるウロコの並びによる模様に注目し,特にワニの皮革の表現方法を中心に,ボロノイ分割などの幾何学的な手法を用いた爬虫類皮革の表現方法について述べる.具体的には,(1)シードの配置と移動とを工夫した2段階のポロノイ分割を用いてウロコの模様を多角形で表現し,(2)この多角形にベジェ曲線で設定した断面形状を用いて立体的な皮革データを生成し,(3)生成した皮革データを曲面にマッピングして表示を行うものである.本手法による皮革データを製品形状にマッピングして表示することになり,製品デザインへの応用の可能性を確認した. In this paper, we discuss a method for rendering skins or leathers of reptiles such as lizards, snakes, crocodiles, etc. with computer graphics. Leathers of reptiles that are used for a handbag or a belt are constituted by many scales, and these scales make characteristic pattern. The scale pattern of the leather can be generated by Voronoi division and Bezier curves. The detailed explain is as follows. The first step is to make polygons of scale pattern by Voronoi division. The second step is to make a three-dimensional leather model from the scale pattern and a cross section defined by Bezier curve. The last step is to map the leather pattern onto surfaces. Rendering industrial leather products such as handbag or belt with our proposed method, we confirmed that our method is useful for industrial design.}, pages = {801--809}, title = {爬虫類皮革の質感表現の一手法}, volume = {35}, year = {1994} }