@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008518, author = {曽我, 麻佐子 and SOGA, ASAKO and 海野, 敏 and UMINO, BIN and 安田, 孝美 and YASUDA, TAKAMI}, issue = {2}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {}, note = {Web3D技術とその応用研究として,クラシックバレエの振付支援システムの開発を行ってきた.本稿では我々の新しいシステム"Web3D Dance Composer"をとりあげる.このシステムはモーションアーカイブと振付シミュレーションシステムから構成されている.アーカイブには,バレエの基本ステップのモーションデータを要素化して蓄積した.モーションデータはモーションキャプチャシステムを用いてプロダンサーの実演から採取した.振付シミュレーションシステムでは,バレエのレッスン用振付をWeb上で対話的に創作し,それを3次元CGアニメーションで再生することができる.本稿では,まず,振付シミュレーションに必要なバレエ動作の要素化と構造分析について論じた.次に,バレエのモーションデータをWeb上で共有するために必要なデータ標準化の手法と,振付をシミュレーションするために必要な3次元CGアニメーションの生成手法について論じた.このシステムを用いた実験を行い,その結果を考察した., As a case study of Web3D technology and its application, we have developed some systems which support to create classical ballet choreography. In this paper, we discuss our new system, which is called "Web3D Dance Composer". The system consists of the motion archive and the simulation system. The archive has accumulated 3D human motion data of basic ballet steps segmented. The data were captured from demonstrations of professional dancers using motion capture systems. The simulation system allows ballet teachers to create various choreographies for lessons and to represent them as 3DCG animation. We discuss the segmentation for ballet motion and the structural analysis of it as preparation for the simulation. Then we discuss the standardization of motion data to share them in the Web environment and the creation method of 3DCG animation to simulate choreographies. We also discuss the evaluation of the system.}, pages = {227--234}, title = {クラシックバレエの振付を支援するWebベースのモーションアーカイブと3DCG振付シミュレーションシステム(データベースシステム)(<特集>コラボレーションアートとネットワークエンターテイメント)}, volume = {44}, year = {2003} }