@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008519, author = {玉城, 龍洋 and TAMAKI, TATSUHIRO and 安江, 里佳 and YASUE, SATOKA and 北, 英輔 and KITA, EISUKE}, issue = {3}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {}, note = {本論文では,セル・オートマトン法を用いた交通のシミュレーション手法について述べる.セル・オートマトン法による交通シミュレーションでは,実際の交通流を表現するために,車両の速度変動を表現するための適切な車両速度モデルの構築が必要である.そこで,最初に,これまでの研究で提案されている車両速度モデルを紹介し,それらと本研究で提案する確率速度モデルと名付けたモデルの特徴を比較する.続いて,確率速度モデルに基づくローカル・ルールを定義する.最後に,解析対象として自動車専用道路やT字型交差点での交通流のシミュレーションを考え,シミュレーション結果と実測値やシミュレータ用の性能評価式から得られる結果を比較することで,提案するシミュレーション法の特徴を評価する., This paper describes traffic simulation by using cellular automata. In the traffic flow simulation using cellular automata, the mathematical model tocontrol vehicle velocity is very important for simulating real traffic flow. First existing car-velocity models for traffic simulation are introduced and, the stochastic speed model proposed in this paper are compared with them in order to discuss the features. Then, the local rules based on the stochastic speed model are defined. Finally, the traffic flow simulation on the freeways and the T-shaped intersection is considered as the numerical examples. Comparison of the numerical results and the real data and them obtained from the verification equation for the traffic simulator reveals the features of the traffic simulation scheme presented in this paper.}, pages = {858--869}, title = {確率速度モデルとCA法による交通シミュレーション}, volume = {45}, year = {2004} }