@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008522, author = {玉城, 龍洋 and TAMAKI, TATSUHIRO and 安江, 里佳 and YASUE, SATOKA and 北, 栄輔 and KITA, EISUKE}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {}, note = {本研究では, 確率速度モデルとセル・オートマトン法を用いた自動車専用道路の交通シミュレーションについて述べる.最初に, 研究の背景について説明し, 本論文で用いる確率速度モデルについて紹介する.続いて, 解析対象のモデル化と, セル・オートマトンシミュレーションで用いるローカル・ルールを定義する.そして, 提案手法を片側1車線と2車線の自動車専用道路道路での交通流のシミュレーションに適用し, シミュレーション結果を実データと比較し, 実データでみられるメタ安定分岐現象が提案したモデルによって再現されていることを示す.最後に, 車両の初期配置, 最高速度, 車間距離のとり方, 加速度などの交通流への影響を検討する., This paper describes traffic flow simulation on a freeway by stochastic velocity model and using cellular automata. First existing simulation models for the traffic flow are explained and the stochastic velocity model is introduced. Then, the mathematical model of the object under consideration and the local rules are defined. First, the application of the present scheme to the traffic flow simulation on one- and two-lane freeways shows that the traffic phenomena such as meta-stable phenomenon can be simulated well by the present scheme. Finally, we will discuss the effect of the initial car distribution, the maximum velocity, the car following distance and the acceleration rate to the traffic flow.}, pages = {30--40}, title = {セル・オートマトンによる自動車専用道路の交通シミュレーション}, volume = {46}, year = {2005} }