@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00008669, author = {鈴木, 麗璽 and Suzuki, Reiji and 有田, 隆也 and Arita, Takaya}, issue = {14}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Feb}, note = {生物における重要な適応プロセスである進化と学習の相互作用に関して,自然選択の枠組みにおいて,学習によって獲得していた形質が次第に先天的な形質へ進化していくBaldwin効果と呼ばれる現象について多くの知見が得られている.しかし,一般に,学習の持つメリットとコストがそれぞれ働く2つの段階から構成されると解釈されるこの効果は,相互作用の可能なシナリオの1つであり,より複雑な環境において生じうる多様な相互作用のダイナミクスについては議論が不十分であるといえる.そこで,本研究は,量的形質の進化に如、て,遺伝子間の相互作用であるエビス考シスが進化と学習の相互作即こ及ぼす影響に注目し,進化と学習の新たな相互作用のシナリオに関して知見を得ることを目的とする. 具体的には,エビスタシスの強さを調節可能なkauffmanのNK適応度地形モデルを量的形質が扱えるよう拡張し,さらに,表現型可塑性(学習可能性)の進化を導入して裏敦を行った.その結果,エビスタシスの存在によって学習の持つ特散や役割が世代を適して大きく変化し,従来の解釈とは異なる3段階から構成される複雑なBaldwin効果,および,その後の実態変異に対するロバスト性の進化が生じることが判明した.最後に,適応度地形上の短の山登りの概念を用いて,観察された相互作用のシナリオの概念化を行った., An interaction between evolution and learning called the Baldwin effect is known as the simple two-step evolution caused by the balances between benefit and cost of learning. However, little is still known about more complex anddynarnic scenarios of these balances in complex environments. Our purpose is to give a new insight into the benefit and cost of learning by focusing on the quantitative evolution of phenotypic plasticity under the assumption of epistatic interactions. For this purpose, we have constructed an evolutionary modelof quantitative traits by using an extended version of NK fitness laridscape, in which plasticity of each phenotype is·genetically defined and plastic phenotypes can be adjusted by learning iterations. The simulation results have clearly shown that the drastic changes iJ;1 rolesoflearning cause the. three-step evolution of the Baldwin effect and also cause the evolution of the genetic robustness against mutations. We also conceptualize four different roles of learning by using a hill-climbing iinage of a population on a fitness landscape.}, pages = {101--109}, title = {進化の過程において学習の役割はいかに変移するか?}, volume = {47}, year = {2006} }