@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00009054, author = {小川, 賀代 and 小村, 道昭 and 梶田, 将司 and 小舘, 香椎子 and OGAWA, Kayo and OMURA, Michiaki and KAJITA, Shoji and KODATE, Kashiko}, issue = {1}, journal = {日本教育工学会論文誌}, month = {May}, note = {理系人材不足の背景をふまえて、今まで以上に「実践力」を有した人材を輩出することが急務であり、 このための人材育成システムの再構築が求められている。本論文では、日本女子大学が長年にわたり蓄積してきた 人的資源である卒業生の情報を活用したロールモデル型eポートフォリオ(RMP)を提案し、その構築を行った。 本手法は、ポートフォリオの評価指標設定に社会で活躍する卒業生の学生時の成績を利用するため、 評価指標の決定のための組織だった議論の必要がなく、導入が容易である。また、業種・職種別のロールモデルと 現在の自分の実践力を比較することができ、自分の現在の能力、またどの能力が基準に達していないかなどを視覚的に とらえられる。よって、自分の目指す職業に要求される実践力の強化を効率よく行うことができる。蓄積情報は、 就職時の自己PRに活用したり、教員による実践力育成支援に役立てることができる。システム構築は、 eポートフォリオはオープンソースを活用し、これにRMP解析部分を独自拡張した。, There is a great demand for developing human resources in scientific fields. Accordingly, universities are requested to play a more important role in fostering these resources with "practical competency", not just general knowledge in the field. Therefore, a focus should be shifted in reconstructing the system of developing human resources on campus. In this paper, we propose a system called "Role-Model based e-Portfolio (RMP)" which applies information of the graduates from Japan Women's University (JWU) over many years. Using information taken from those roll models in the database, it aims to set the evaluation gauge of the portfolio. Transcripts of those former students at the time of graduation are used as index, so the system features easy introduction and handling. In addition, it enables examinees (e.g. current students) to compare their ability at the point of use with that of roll models, sorted by occupation types. As a result, we can visibly confirm their ability by estimating distance from the standard. Thus, accumulated information through this system can be used for self-promotion on such occasions as job interviews, or for teachers in measuring achievements. The RMP system adopts an open source e-portfolio (OSP), expanding its analysis part.}, pages = {51--59}, title = {実践力重視の理系人材育成を目指したロールモデル型eポートフォリオ活用}, volume = {31}, year = {2007} }