@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00009105, author = {大谷, 尚 and 坂本, 將暢 and SAKAMOTO, Masanobu and OTANI, Takashi}, issue = {1}, journal = {日本教育工学会論文誌}, month = {May}, note = {本稿では,質的研究のための,発話のリズムに着目した発話分析の手法について述べる.本手法は,音声・映像記録,トランスクリプト,フィールドノーツ等を対象とするもので,発話のリズムを動的に表現するグラフを作成して発話の状態の可視化を行うことで,"場面の手がかり"を見出すことや,質的研究において重要なデータの解釈やコーディング作業を支援し,その妥当性を高めるものである.さらに,本手法を小学校での授業実習を行った学部生とのインタビューの分析に適用し,その有効性を検証する.最後に,本手法の意義,適用の範囲,将来の可能性について述べる., This article, authors propose a method of dialogical analysis focused on dialogical rhythm for qualitative research. It enables to find contextualization cues through visualizing dialogical situations by creating graphs, and it supports interpreting data and coding transcripts. It also enhances their validity which is crucial in qualitative research. It is applicable to audio-video recordings, transcripts, field notes, etc. Authors also apply this method to analyses of transcripts from an interview with an undergraduate student who experienced teaching practices at an elementary school in order to examine the effectiveness of the method. Finally they discuss its significances and future possibilities.}, pages = {37--49}, title = {発話のリズムに着目した発話分析の手法の一提案 : 質的研究におけるデータの解釈とコード化の支援のために}, volume = {30}, year = {2006} }