@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00009301, author = {鳥居, 朋子 and TORII, Tomoko}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Jan}, note = {本研究は、日本の大学の組織運営における自律性拡大にむけた示唆を得ることを目的に、戦後教育改革期の東京工業大学(以下東工大)のアドミニストレーションを検討するものである。1946年4月に東工大が導入した「系」制度は、専門領域ごとに細分化した学科を廃止し、学内の「セクショナリズム」を是正することを主なねらいとしていた。和田学長の主導の下、東工大は1949年度の新制大学発足をめざして、教官の研究教育組織としての「仮設講座」制度を採用し系への組織再編を段階的に進めつつ、学生教育の充実に主体的に取り組んでいた。本稿では、新学制への移行をめぐる学内議論に焦点をあてながら、改革実行のための合意形成や意思決定プロセスを検証した結果、戦後東工大のアドミニストレーションの特質として、以下の三点が明らかにされた。1.系、運営委員会および専門委員会をつなぐ有機的な組織網により、学内運営の合理的な分業体制が実現されていたこと。2.専門委員会の自律的な活動および組織横断的な協議の場が、改革の補完的なサブシステムとして有効に機能していたこと。3.和田の確固としたリーダーシップおよび事務官の実質的な補佐により、学長裁量権が積極的かつ柔軟に行使されていたこと。, The purpose of this study is to examine the reform process at Tokyo Institute of Technology (TIT) immediately after World War II. The influence of “sectionalism” on the basis of subdivided research units had badly affected TIT. President Wada, by demonstrating strong leadership, made efforts to democratize the university administration. To correct the “sectionalism”, the faculty organization was reorganized and based on broader disciplines by introducing a system of “Kei” units. TIT also established “temporary faculty units”(Kasetsu-Koza) to increase the number of faculty staff, to the limits permitted by revenue available for the cost of instructors and physical environment under the fiscal policies of the Ministry of Education and the Ministry of Finance. The characteristics of the decision-making process after setting up “Kei” units are analyzed. The result indicated that the administration of TIT made efforts to attain self-governance with the following characteristics. (1) A flexible and rational network connecting the steering committee, the special committees and “Kei” units helped TIT achieve intramural self-management. (2) Under the special committees, many small working groups acted autonomously as a subsystem of university reform. (3) TIT left organizational matters to be managed flexibly under the president’s discretionary authority according to the needs of the changing national policies for the higher education system after World War II in Japan.}, pages = {137--158}, title = {戦後教育改革期における東京工業大学のアドミニストレーション-「系」を基礎とする自律的な組織運営に着目して-}, volume = {3}, year = {2003} }