@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00009307, author = {鳥居, 朋子 and TORII, Tomoko}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {米国及び豪州の大学においては、機関レベルにおけるマネジメント情報の集約・分析・報告といった一連のIR(インスティチューショナル・リサーチ)の活動が、組織の迅速な意思決定及び円滑な運営を支える揺るがしがたい基盤となっている。特に、高等教育機関のマネジメントのなかでも、財務データを根拠とした意思決定の局面においてIRの実効性が認められた。具体的には、米国の事例では資源配分の決定と直結した財務分析に活動の重点をおく傾向がみられたこと、豪州では教育の質的保証に密接に関わる教育満足度調査等の企画立案及び実施が業務の中心であったこと等が指摘できる。変動する高等教育セクターにおけるIRの業務範囲は広くかつきめ細かい。IRの業務におけるアクセントの置き方は機関によって違いはあるにせよ、米国及び豪州の大学では、個別機関の自律的な組織運営を担保するうえで、定量的及び定性的データに基づき機関の活動状況を分析し、次期のプランニングに反映させていくIR部門が、ごく標準的に基幹組織として配備されている。, Institutional Research (IR) is a range of activities on management information collection, analysis of data and reporting in higher education institutions. Today, IR in the universities of the USA and Australia, has become a solid foundation for quick decision making and smooth management of an organization. In terms of management of higher education institutions, IR is especially effective in aspects of decision making on the basis of financial data. In particular, IRs in public universities in USA tend to focus on financial analyses which are directly linked to a university’s allocation of resources. Planning and implementation of“the Course Experience Questionnaire”which has a close relation with the quality assurance of teaching occupies an important place in IR activities in Australian universities. In the fluctuating higher education sector, IR provides a broad range of service and detailed assistance. The IR division plays an important role in analyzing the institution's activities based on quantitative data and qualitative data. Also, future planning reflects the results of analysis in order to assure an autonomous management in individual institutions. The IR division is a key unit of organization, although IR services in the USA have a different emphasis from those in Australia.}, pages = {185--203}, title = {大学におけるインスティチューショナル・リサーチの実効性に関する考察 ―米国及び豪州の事例を手がかりに―}, volume = {5}, year = {2005} }