@article{oai:nagoya.repo.nii.ac.jp:00009649, author = {井上, 順一郎 and INOUE, Jun-ichiro}, journal = {名古屋高等教育研究}, month = {Mar}, note = {本稿では、工学部・工学研究科における英語教育の必要性と現状をまず報告する。工学部・工学研究科の英語教育が、卒業研究や修士論文作成・発表と密接に関わって行なわれていることを述べる。続いて、英語力育成がコミュニケーション力育成と密接に関係していること、すなわち、英語力に関する2つの側面、「技術力」と「伝えたいメッセージを持つこと」のうち、後者がコミュニケーション力そのものであることを指摘する。最近よく指摘される大学生のコミュニケーション力低下は必ずしも本当ではないこと、学生がメッセージさえ用意していれば、環境を整えることで、学生にコミュニケーション力を発揮させる可能性が高いことを、8大学工学部部長懇談会「工学教育プログラム」委員会の議論を踏まえて述べる。英語力育成においても、学生にメッセージを持たせ、環境を整え、自由に発言させていくことが重要であること、技術的側面においては、英語と日本語の論理展開の違いを学生に意識させる必要があることを述べる。, We first describe the necessity for English training and the present status of English education in the field of engineering. We then point out that English training is closely related to communication training. English training may include two aspects, the presentation skill of English and preparation of message to be presented. The latter is important also in the communication in Japanese. We point out that decline of the communication skills of university students, which has been often pointed out recently in many occasions, might actually be incorrect. That is, when the students have appropriate messages, they may communicate with each other quite frequently under suitable discussion environments. This conclusion is provided being based on a discussion held by the committee of “Education programs for engineering students” organized by deans of engineering faculty of eight universities. Therefore, it is important for each student to have an appropriate message and a suitable environment for effective English training. As for the English skill, the students should also note the difference between the structures of logic in English and Japanese.}, pages = {65--75}, title = {工学系学生に対する英語教育}, volume = {9}, year = {2009} }