WEKO3
アイテム
オットー・サロモンによるスロイドのモデルシリーズの形成と発展
http://hdl.handle.net/2237/11939
http://hdl.handle.net/2237/11939c6358c9f-5516-48f7-87ab-4fe3d4d67830
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
yokoyama_JSSVTE_200701.pdf (1.4 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-07-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | オットー・サロモンによるスロイドのモデルシリーズの形成と発展 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Forming and Development of the Model Series by Otto Salomon | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
横山, 悦生
× 横山, 悦生× Yokoyama, Etsuo |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オットー・サロモン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スロイド | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モデルシリーズ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 練習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Otto Salomon | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sloyd | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | model series | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | exercise | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では、オットー・サロモンの手工教育の教材集成とモデルシリーズの生成及び発展の過程を、その形成された時期と内容構成などの特徴により段階区分することができることを解明した。サロモンのモデルシリーズは、最初は当時のスロイド学校の教材を集成して作成した「モデル集成Ⅰ」からそれらに順次性を与えた「モデル集成Ⅱ」に、その後モデルの数を50に限定し、その中での順次性が考慮されて「モデルシリーズⅠ」が作成された。1880年代後半から制作過程を調査分析し、「練習」を基礎として「モデルシリーズⅡ」を作り上げ、さらに現場の要求から簡略化された「モデルシリーズⅢ」へと発展していった。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The Model Series by Otto Salomon was developed from the stage of “Model collections Ⅰ” (1876) which composed from teaching materials used in sloyd schools at that time in Sweden to “Model collections Ⅱ” (1880) which added the procedure to them. Then, the number of models were limited to 50, and “Model series Ⅰ” was published in 1882. Since the late 1880s Salomon researched and analysed the work process and built up “Model series Ⅱ” with “exercise” as a basic unit. “Model series Ⅱ” was published in 1888. Later “Simplified Model series” with reduced 40 models was made. “Model series Ⅲ” reflected the social change by industrialization was composed. Not only models but also the textbook for pupils reading technical drawings to make them was edited at the same time. It was a change of teaching method from with using only models to with using models and technical drawings. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本産業教育学会 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13405926 | |||||
書誌情報 |
ja : 産業教育学研究 巻 37, 号 1, p. 47-54, 発行日 2007-01 |
|||||
フォーマット | ||||||
値 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2237/11939 | |||||
識別子タイプ | HDL |