WEKO3
アイテム
教育担当副学長のリーダーシップに関する調査の基礎的分析 : 国立大学教育担当副学長質問紙調査から
https://doi.org/10.18999/njhe.12.25
https://doi.org/10.18999/njhe.12.2522139879-fb92-4d76-9ede-0cfbb61adbf2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
03.pdf (6.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-05-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教育担当副学長のリーダーシップに関する調査の基礎的分析 : 国立大学教育担当副学長質問紙調査から | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Leadership Functions of Vice-President for Education at National Universities | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
大塚, 雄作
× 大塚, 雄作× 夏目, 達也× OTSUKA, Yusaku× NATSUME, Tatsuya |
|||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | 我が国では、大学教育改革の流れの中で、大学執行部のリーダーシップのあり方が注目されてきている。そこで、国立大学教育担当副学長を対象に、彼らのリーダーシップがいかにして形成され発揮されているのか、彼らが直面する課題は何かについて、探索的に質問紙調査を行った。全国立大学の教育担当副学長に郵送法により質問紙を送付し、65 通の回答が得られた(回収率75.6%)。本論の目的は、その基本的な集計結果を報告し、教育担当副学長のリーダーシップに関わる現状と課題を共有する基礎的データを提供することである。主に以下の点を明らかにした。(1)評議員や部局長などの学内での要職経験を経て、学長指名により教育担当副学長に就任したケースが多い。(2)就任後は教育関係委員会や事務職員との打合せに多くの時間を割かれ、忙しさとストレスを抱える。教育改革実現に必要とされる条件は多いが、そのなかで全学の危機意識、各部局の協力、執行部内の連携などに不十分な現状が残る。その克服のためにも、高等教育に関わる最新動向や他大学の状況把握などの情報共有も含め、副学長のための研修機会を適切に準備する必要性が浮き彫りにされた。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
抄録 | ||||||
内容記述 | The challenges faced by leadership positions within university executive divisions have attracted attention in Japan. Therefore, a questionnaire survey was conducted targeting vice-presidents for education at national universities to explore how their leadership is formed and exercised and what challenges they face. Questionnaires were mailed to the vice-presidents at all national universities (65 responses, collection rate: 75.6%). This paper reports the tallied results of this survey to share data on the current state of leadership by vice-presidents for education. The key finding is that vicepresidents are appointed by presidents after having served in other university offices as trustees or heads of departments. Much of vice presidents time is consumed in meetings with education-related committees and administrative staff; it seems that their position is busier and more stressful than expected. Factors that hinder educational reform include the lack of crisis awareness on university campuses, inadequate cooperation among departments, and insufficient coordination within the administrative department. We have identified needs for appropriate training opportunities for vicepresidents as a step toward improving the current situation as well as providing venues where information on the latest trends in higher education university development can be shared. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
出版者 | ||||||
言語 | ja | |||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.12.25 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 12, p. 25-51, 発行日 2012-03 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |