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アイテム
大学教育と学生の成長
https://doi.org/10.18999/njhe.12.211
https://doi.org/10.18999/njhe.12.2111080007e-f6b6-450a-992a-55902747d45a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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12.pdf (1.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2012-05-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学教育と学生の成長 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Undergraduate Education and Growth of Students | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
金子, 元久
× 金子, 元久× KANEKO, Motohisa |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 大学教育は実際にどのように学生に影響を与え、言いかえれば学生がどのようなインパクトをうけ、それによってどのように成長しているのか。それを把握することが、大学教育改革の基本となることはいうまでもない。しかしこの点についての具体的な分析は我が国では必ずしも十分に行われてきたとは言えない。そうした観点から本稿では、大学生活における学生の成長のとらえかたを広い視点から整理したうえで(第1 節)、我々のグループが行った『全国学生調査』(サンプル数約4 万8 千人)のデータを用いて、専門・職業知識の修得(第2 節)、汎用能力(コンピテンスの形成)(第3 節)、そして在学中の人格形成を(第4 節)実証的に分析した1)。結果として、(1)学習動機・意欲がいずれの面でも基本的な規定要因となること、(2)しかし授業の形態も重要な要因であり、授業への興味を沸かせる工夫、参加型の授業は大きな貢献をし、とくに汎用能力の形成には大きな役割を果たすこと、(3)人格形成に寄与する要因は多様であるが、やはり学習意欲、授業形態の役割はすくなくないこと、を見出した。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | For any reform attempts for improving college education, grasping the actual process and outcome of student learning in relation with various inputs is indispensable. What are the students learning, how are they learning, and which are the more important determinants? Positive analyses in this research is just beginning in Japan. From this perspective, this paper first tries to delineate a frame of reference for analyzing the different aspects, or dimension, of knowledge and ability that are expected to be obtained through college education (Section 1). In the following sections, major determinants of the outcomes are examined with respect to specialized knowledge (Section 2), generic competencies (Section 3), and development of self-identity (Section 4) based on a survey data on forty-eight thousand Japanese under graduate students. The major findings include; 1) motivation to learn is the most consistent and significant factor determining the learning outcomes at the three dimensions; 2) the style of teaching, such as the posture to entice students interests and students participation, also plays significant roles, especially in forming generic competence; and 3) even for forming self-identity, the teaching styles have positive contribution. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.12.211 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 12, p. 211-236, 発行日 2012-03 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |