WEKO3
アイテム
Career Development Skills Training for PhD Students and Graduates in Japan
https://doi.org/10.18999/njhe.12.279
https://doi.org/10.18999/njhe.12.27904cba901-028a-4ac3-9dc0-aad67ead2a95
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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15.pdf (304.9 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2012-05-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Career Development Skills Training for PhD Students and Graduates in Japan | |||||
言語 | en | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 博士のキャリア展開のためのスキルトレーニング : 日本の動向 | |||||
言語 | ja | |||||
著者 |
SAITOH, Yoshiko
× SAITOH, Yoshiko× 齋藤, 芳子 |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This report aims at contributing to the international discussion on career development training for PhD students and graduates by outlining expectations and current trends in Japanese universities. The need for more diverse career options for PhDs has been a topic of discussion in recent years both in Japan and abroad. Experts in Japan have delivered recommendations and reports on the basis of practices abroad and the Japanese government has issued relevant policies. There is now a need for universities to offer training programs that will contribute to PhD career development, either in the form of extracurricular activities or as a part of the regular curriculum. Several challenges have arisen from the Japanese cases. Thus, discussion must take place concerning how to formulate these training programs, how to connect them with existing specialized courses or academic department programs, how to raise awareness among faculty members in individual graduate schools, and how to handle organizational issues such as program administration and management of the faculty in charge. | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では、国際的な議論の場に資するために、日本の大学における博士のキャリア展開に資するトレーニングについての期待と現状を整理した。近年、日本でも諸外国と同様に博士のキャリアパス多様化の必要性が議論されるようになった。専門家からは海外の事例を踏まえた提言や答申が出され、行政による施策も講じられている。大学には、博士のキャリア展開に資するようなトレーニングを正課または課外で提供することが期待されている状況にある。一方、大学においては、博士のキャリア展開に資するようなトレーニングの実践と研究はまだ緒についたばかりである。政策誘導による課外トレーニングが実施されているほか、機関独自に発展させた大学院共通教育の事例や、体系性を追求した正課外教育の取り組みが見られる。今後の課題としては、トレーニング体系をどのようにつくるか、既存の専門科目や研究室教育との関係をいかに作るか、各研究科の教員に意義を理解してもらえるか、トレーニングの運営組織や授業担当者をどうするか、といった点が浮かび上がった。 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.12.279 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 12, p. 279-299, 発行日 2012-03 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |