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投映法と水準仮説に関する文献展望 : 有効なテスト・バッテリー構築のために
https://doi.org/10.18999/nupsych.60.111
https://doi.org/10.18999/nupsych.60.11149a12a8a-ff0a-4c30-a017-904b3d58bda6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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4_Tsuchiya.pdf (560.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-03-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 投映法と水準仮説に関する文献展望 : 有効なテスト・バッテリー構築のために | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Literature Review on Projective Techniques and Level Hypothesis: Toward the formulation of effective test batteries | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
土屋, マチ
× 土屋, マチ× 森田, 美弥子× TSUCHIYA, Machi× MORITA, Miyako |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | projective techniques | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Freud’s structual point of view | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Shneidman’s level of awareness | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Coleman’s level hypothesis | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Wagner’s structual analysis | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Clinical psychologists of today must assess psychopathology that is more complicated than ever. To this end, they need to select effective batteries for projective techniques in personality assessment. This paper focuses on the level hypothesis that considers personality as composed of several levels. The author conducted a literature review on the classical psychic structure theory (topographic and tripartite models) (Freud, S), the level hypothesis (Shneidman, E.S.; Leary, T; Klopfer, WG; Coleman, JC et al.), and the structural analysis (Wagner, EE). The results indicate the following three findings: (1) Every researcher proposes his theory based on the psychic structure theory of Freud as his theoretical background. (2) Introduction of the concept of “consciousness in the sense of awareness”, as proposed by Coleman, permits the “personality levels” to be empirically explained in the psychological assessment study. (3) In the structural analysis theory proposed by Wagner, various projective techniques are intended for different levels. This theory can serve as a theoretical model to consider effective test batteries for projective techniques. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学大学院教育発達科学研究科 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/nupsych.60.111 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1346-1729 | |||||
ISSN(Online) | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2434-1258 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 心理発達科学 巻 60, p. 111-119, 発行日 2013-12-27 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |