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工学分野英語教育の為の語彙に関する考察 : 大学入試、TOEICと工学分野の比較から
https://doi.org/10.18999/njhe.15.87
https://doi.org/10.18999/njhe.15.879da980eb-3648-4375-aef5-5f323b78fa8d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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05.pdf (1.9 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-04-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 工学分野英語教育の為の語彙に関する考察 : 大学入試、TOEICと工学分野の比較から | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Vocabulary Analysis for English Education in the Engineering Field | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
西山, 聖久
× 西山, 聖久× 古谷, 礼子× 曾, 剛× レレイト, エマニュエル× NISHIYAMA, Kiyohisa× FURUYA, Reiko× ZENG, Gang× LELEITO, Emanuel |
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アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 社会のグローバル化により英語教育の重要性が日に日に増す中、TOEICをはじめとした英語検定試験が、英語学習の指針や評価手段として広く利用されている。しかし、これらの試験を通じて体得される英語語彙が、文献調査や論文執筆といった工学分野の研究活動に関連する英語力の養成にどの程度有効であるかは不透明である。そこで本研究では、大学入試とTOEICの学習を通じて習得されると考えられる語彙のリスト(一般語彙リスト)と、本学の工学部・工学研究科の各5分野の論文をもとに作成した語彙のリスト(工学分野語彙リスト)、その5分野の論文に共通して出現した語彙のみを抽出したリスト(工学分野共通語彙リスト)を作成し、比較分析を行った。その結果、一般語彙リストに含まれる語彙の半数以上は工学分野語彙リストに含まれていない事が分かった。また、工学分野語彙リスト、工学分野共通語彙リストが、分析した論文の延べ語数に占める割合は一般語彙リストを超えている事が分かった。そして、上記の分析結果に基づき、今後の工学分野の英語教育について考察し、その指針として工学分野共通語彙リストの一部を附属資料とした。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The importance of English education in Japan is increasing because of globalization. Many Japanese students study English to achieve higher scores in proficiency exams, such as TOEIC, which is a common method to evaluate English skills among Japanese organizations. However, in the field of engineering, the contribution of the vocabulary toward research activities, such as in the field of literature reviews and writing, is unclear. In this research, three vocabulary lists were developed: (a) the General Vocabulary List (GVL), (b) the Engineering Disciplinary Vocabulary List (EDVL), and (c) the Engineering Interdisciplinary Vocabulary List (EIVL). GVL is the vocabulary from university entrance examinations and TOEIC, while EDVL is the vocabulary that frequently appears in journal papers in the five engineering disciplines of Nagoya University. EIVL is the vocabulary common to the five engineering disciplines. The comparative analysis of the lists has revealed that more than half of the vocabulary in GVL is missing from EDVL. In addition, EDVL and EIVL have a larger proportion of the total number of words in the analyzed journal papers than GVL. On the basis of this analysis, the future of English education for engineering students is discussed and a part of the EIVL vocabulary is attached for reference. | |||||
言語 | en | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 名古屋大学高等教育研究センター | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.18999/njhe.15.87 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
ISSN(print) | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-2459 | |||||
書誌情報 |
ja : 名古屋高等教育研究 巻 15, p. 87-116, 発行日 2015-03 |
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著者版フラグ | ||||||
値 | publisher |