WEKO3
アイテム
エコーの変身 : 『ナルキッソス』と『十二夜』における
https://doi.org/10.18999/jouhunu.4.89
https://doi.org/10.18999/jouhunu.4.89e06b3430-8bbc-4ed9-b6b2-38a951c0aa93
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jouhunu_4_89.pdf (442 KB)
|
|
Item type | itemtype_ver1(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-24 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | エコーの変身 : 『ナルキッソス』と『十二夜』における | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Echo Metamorphosed : Narcissus and Twelfth Night | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
滝川, 睦
× 滝川, 睦
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | エコー | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 変身 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『ナルキッソス--十二夜の余興』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | シェイクスピア | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『十二夜、またの名、お好きなように』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自己愛 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ベン・ジョンソン | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 『月の女神の饗宴、またの名、自己愛の泉』 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ブレイゾン | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ホモエロティシズム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 分裂の不安 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Echo | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | metamorphoses | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Narcissus: A Twelfe Night Merriment | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Shakespeare | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Twelfth Night, or What You Will | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | self-love | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ben Jonson | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Cynthia’s Revels, or The Fountain of Self-Love | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | blazon | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | homoeroticism | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | anxiety of fragmentation | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper is intended as an investigation regarding the metamorphoses of Echo in early modern English plays: Narcissus: A Twelfe Night Merriment (Narcissus, 1603) and Shakespeare’s Twelfth Night, or What You Will (TN, 1600–01). Narcissus, which was enacted as an imitation of “Yule-tide mummeries” (Lee xiii) at St. John’s College, Oxford, on Twelfth Night, 1603, provides a paradigm in which Eccho, differing from Ovid’s Echo in Metamorphoses (AD 1–8), functions as an agent who “enables characters to respond, to see that love requires echoing instead of narcissism” (Bate 149). While Viola as Echo in TN also impresses upon characters the importance of responsive love, she acts as “bias” (5.1.256) which deflects characters’ passions in unanticipated directions. The blazon as a rhetorical device, which anatomizes the “sweet beauties best” of “ladies dead, and lovely knights” (Sonnet 106, 4–5), arouses a homoerotic and homosocial desire in Narcissus; In TN, Olivia’s anatomy of Viola by virtue of “fivefold blazon” (1.5.285) also reflects a homoerotic desire, however, her anatomy of “sweet beauties best” is deeply associated with the anxiety of fragmentation permeated in this festive comedy. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本論は令和二年度JSPS科学研究費補助金(基盤研究(C)課題番号20K00414)による「近代初期英国演劇におけるホスピタリティー表象の変遷に関する歴史的研究」の研究成果の一部である。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 名古屋大学人文学研究科 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.18999/jouhunu.4.89 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-20K00414/ | |||||||||
研究課題番号 | 20K00414 | |||||||||
研究課題名 | 近代初期英国演劇におけるホスピタリティー表象の変遷に関する歴史的研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2433-233X | |||||||||
書誌情報 |
ja : 名古屋大学人文学研究論集 巻 4, p. 89-104, 発行日 2021-03-31 |