ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. I130 高等教育研究センター
  2. I130b 刊行物
  3. 名古屋高等教育研究
  4. 21

オンライン授業・ハイブリッド型授業の質保証に向けて : 京都大学の授業支援を事例に

https://doi.org/10.18999/njhe.21.49
https://doi.org/10.18999/njhe.21.49
85cf6b47-94eb-4be0-b931-93137a45d9be
名前 / ファイル ライセンス アクション
njhe_21_49.pdf njhe_21_49.pdf (2.5 MB)
Item type itemtype_ver1(1)
公開日 2021-06-17
タイトル
タイトル オンライン授業・ハイブリッド型授業の質保証に向けて : 京都大学の授業支援を事例に
言語 ja
その他のタイトル
その他のタイトル Toward Quality Assurance of Online and Hybrid Classes : The Case of Online Teaching Support at Kyoto University
言語 en
著者 田口, 真奈

× 田口, 真奈

ja 田口, 真奈

en TAGUCHI, Mana

Search repository
鈴木, 健雄

× 鈴木, 健雄

ja 鈴木, 健雄

en SUZUKI, Takeo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の拡大防止のために、2020年度前半、日本の大学では、いまだかつてない規模でフルオンラインの授業が実施され、これまで進んでこなかったICT(情報コミュニケーション技術)を活用した教育が一気に進められた。京都大学においても、2020年度前期はフルオンラインで授業を実施することとなった。これを支援するべく、筆者の所属する高等教育研究開発推進センターでは、情報環境機構と連携して、サポートサイトであるTeaching Online@京大を構築し、学内研修会、学内教員調査を実施してきた。2020年度後期に入り、現在はハイブリッド型授業が合わせて実施されており、そのサポートが行われている。コロナ禍によりいわば「強制的」に全国の大学教員がオンライン授業に取り組んだ結果、オンラインでも教えられる教育内容・対面でしか教えられない教育内容の存在が浮き彫りになるとともに、オンライン授業あるいはハイブリッド型授業の質をどのように担保していくかが課題となっている。本稿ではオンライン授業・ハイブリッド型授業実施に対する京都大学の支援体制がどのようなもので、また、高等教育研究開発推進センターがそれをどのように支援してきたのかについて整理し振り返るとともに、今後不可逆的に普及が進むであろうオンライン授業・ハイブリッド型授業について、その質を向上させる際の論点を整理する。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 To prevent the spread of the new coronavirus infection (COVID-19), Japanese universities conducted fully online classes on an unprecedented scale in the first half of 2020, and Information and Communication Technology (ICT) utilization was promoted at once. At Kyoto University, online classes were introduced in the first half of 2020. To support online teaching, the Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, to which we belong, in collaborating with the Institute for Information Management and Communication, has built a support site, Teaching Online @ Kyoto University; holds FD workshops; and has conducted a faculty survey. In the latter half of 2020, we supported hybrid classes. As a result of university teachers working on online teaching by force of circumstances due to the pandemic, it has been realized what can be taught online and what cannot. The challenge is how to ensure the quality of online classes or hybrid classes. In this paper, the support system of Kyoto University for online and hybrid classes is described, and we summarize how the Center for the Promotion of Excellence in Higher Education supports online education. Finally, the issues of quality assurance of online and hybrid teaching are discussed.
言語 en
出版者
出版者 名古屋大学高等教育研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Center for the Studies of Higher Education, Nagoya University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプresource http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.18999/njhe.21.49
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1348-2459
書誌情報 ja : 名古屋高等教育研究
en : Nagoya Journal of Higher Education

巻 21, p. 49-75, 発行日 2021-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-06-17 01:12:38.018836
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3